
Některé obce začaly využívat umělou inteligenci ke zefektivnění úřední agendy a komunikace s občany. Podle průzkumu se do digitální transformace zapojila asi pětina obcí, jako Mokrá-Horákov využívající chatbota, který ušetřil starostům 650 hodin práce.
V některých obcích se umělá inteligence stala nepostradatelným pomocníkem při řešení úředních rutin a zefektivnění komunikace s občany. Podle nejnovějšího průzkumu Sdružení místních samospráv, který získala Česká televize, se do digitální transformace zatím pustila asi pětina obcí. Významnějším důvodem pro zavádění AI řešení je zejména úleva od administrativní zátěže, kterou tato technologie nabízí.
Pionýrem v oblasti využití umělé inteligence se stala obec Mokrá-Horákov na Brněnsku, která už více než rok používá chatbota pro komunikaci s občany. Tento virtuální asistent odpovídá na dotazy ze stránek obce, ale také upozorní, když na otázku nezná odpověď. Podle starosty Matyáše Charváta chatbot od svého spuštění ušetřil pracovní úřadu více než 650 hodin práce.
Podobně umělou inteligenci začínají využívat i další obce, jako například Bílá na Frýdecko-Místecku a Bocanovice. Kromě přepisů audio záznamů nebo analýzy dokumentů, tyto technologie pomáhají i při tvorbě grafických a propagačních materiálů. Využití AI umožňuje úředníkům více se soustředit na jinak opomíjenou část jejich práce.
Přestože AI se stává běžnou součástí provozu, zdaleka nejde o standard ve všech obcích. Starostové a zástupci měst počítají s postupným zaváděním a nutností učit zaměstnance, jak efektivně pracovat s těmito nástroji. Podpora starostů a místních mikroregionů je klíčovým faktorem, který ovlivňuje rychlost a rozsah adoptace této technologie.
Významným aspektem je také finanční stránka věci, kdy provoz AI systémů a jejich implementace představují náklady, které si musí obce pečlivě plánovat. Například obce investují ročně tisíce korun do provozu a vývoje chatbotů. Nicméně, jak uvádí odborníci na AI, je klíčové vždy zajišťovat kontrolu nad výstupy umělé inteligence lidským pracovníkem.
V době, kdy je administrativa veřejného sektoru často kritizována za svou rigidnost, umělá inteligence nabízí naději na pružnější a efektivnější veřejné služby. Při stále narůstajícím zájmu a informovanosti by tento trend mohl přinést není jen úlevu pro úředníky, ale i pro občany, kteří hledají rychlé a přesné odpovědi na své otázky.