PRAHA

Metro D: Praha zaplatí 16 milionů za studii prodloužení z Míru na Republiku

Pražský dopravní podnik připravuje studii prodloužení metra D z náměstí Míru na náměstí Republiky, která vyjde na 16 milionů korun. Práce začnou ještě letos a prověří i alternativní trasu přes Žižkov. Dokončení posledního úseku linky se očekává v letech 2037–2044.


Nově budovaná linka pražského metra D by mohla v budoucnu pokračovat od náměstí Míru až k náměstí Republiky. Pražský dopravní podnik (DPP) se rozhodl provést studii, jejíž náklady se odhadují na 16 milionů korun. Schválení tohoto rozhodnutí oznámila Rada hlavního města Prahy. Momentálně probíhají práce na prvním úseku modré linky metra D, který vede z Pankráce do Písnice. Následující úsek by měl pokračovat od Pankráce k náměstí Míru a finálně až do centra města.

Podle schválených plánů budou práce na studii zahájeny koncem letošního roku. Celkové investice na tuto fázi projektu činí 16 milionů korun. Očekává se, že výstavba posledního úseku linky D by mohla začít po roce 2037.

Město již v minulosti iniciovalo ověřovací studii prostřednictvím Institutu plánování a rozvoje (IPR), který doporučil vedení linky metra D do centra přes hlavní nádraží, a nikoliv na Žižkov, jak preferovala městská část Praha 3. Přesto současná studie rovněž prověří možnost trasování přes Žižkov. Hlavním cílem však nadále zůstává plánovaná trasa s koncovými stanicemi na náměstí Republiky a hlavním nádraží.

Podle schváleného dokumentu je vedení metra na náměstí Republiky výhodné zejména v souvislosti s plánovanou centrální vlakovou stanicí pod hlavním nádražím, která má být součástí budoucí pražské podzemní železnice, kterou plánuje Správa železnic (SŽ). Oba projekty budou muset být koordinovány, přičemž předpokládané období výstavby je mezi lety 2037 a 2044.

Propojení metra D přes hlavní nádraží podle plánu dále posílí vazbu na železniční dopravu. Současná kapacita metra trasy C se totiž blíží svému maximu, což vyvolává potřebu rozdělení přepravních kapacit. Prodloužení trasy D až na náměstí Republiky tak představuje vhodné řešení této situace.

Součástí projektu centrální stanice je také plán na modernizaci stávající stanice metra na hlavním nádraží, která patří k nejstarším v Praze.

Výstavba linky D byla zahájena v roce 2022. V této chvíli dělníci pracují na úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, po kterém má následovat úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Poté se pokračuje výstavbou části z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původně se plánovalo dokončení úseku z Pankráce do Písnice do roku 2029, avšak kvůli zpožděním způsobeným dlouhými procesy u antimonopolního úřadu se očekává zprovoznění nejdříve v roce 2031.

Zdroj: https://www.regionpraha.cz/zpravodajstvi/metro-d-praha-zaplati-16-milionu-za-stu-222830/