
ŘSD zahájilo stavbu obchvatu Náchoda, plánovaného dokončit v roce 2028. Tento projekt, očekávaný od roku 1997, má ulevit dopravě ve městě, kde denně projede 24 tisíc aut a 6 tisíc kamionů.
Po více než dvou dekádách se začíná místním obyvatelům Náchoda plnit sen. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu tak dlouho očekávaného obchvatu, který uleví dopravní situaci ve městě. Tento významný projekt, očekávaný obyvateli města už od roku 1997, má být dokončen v roce 2028. Obchvat by měl výrazně snížit tranzitní dopravu cestující skrze město směrem na Polsko a na Broumovsko.
Náchod patří do skupiny těch měst v Královéhradeckém kraji, kterým se dopravní zátěž stala denním chlebem. Denně projede ulicemi Náchoda téměř 24 tisíc osobních aut a 6 tisíc kamionů. Vzhledem k důležité tranzitní ose je nezbytné, aby tranzitní doprava byla vedena mimo centrum města.
Ministr dopravy Martin Kupka označil tento projekt za „jednu z nejvymodlenějších a nejvybojovanějších staveb“. I přes dostavbu dálnice D11 se očekává, že Náchod nadále zůstane významným tranzitním bodem, a proto je obchvat klíčovým řešením. Starosta Náchoda Jan Birke vnímá zahájení stavby jako historickou událost pro město a doufá, že zlepší životní podmínky obyvatelstva snížením hluku a exhalací.
Realizace obchvatu byla podporována protesty Spolku pro obchvat Náchoda, které na nutnost stavby upozorňovaly formou blokád na hlavní dopravní tepně ve městě. Navzdory komplikovanému procesu získávání potřebných povolení, včetně četných odvolání, se nakonec podařilo všechny překážky překonat. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl prozradil, že poslední pozemek potřebný pro stavbu byl vykoupen pouhý den před zahájením stavebních prací.
Stavba bude náročná, zejména kvůli kopcovitému terénu, jenž vyžaduje vybudování dvou tunelů a šestnácti mostů. Za celkem 3,18 miliardy korun bez DPH se projektu ujme sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Marti a Eurovia SK, které nabídlo nejnižší cenu ve výběrovém řízení. Původně plánovaný začátek stavby v loňském roce zbrzdil dlouhý tender proces, obsahující přes 260 dodatečných dotazů.
Obchvat, dlouhý šest a půl kilometru, je koncipován tak, aby dopravu svedl ze silnice I/33 mimo město. Tento projekt se hladce spojí s dalšími dopravními snahami v regionu, včetně přeložky silnice II/303, na níž se také intenzivně pracuje.