Dostavba pražského vnitřního okruhu podraží na 113 miliard korun bez DPH, což je o 20 miliard více než plánováno. Významný nárůst způsobila inflace a změny v plánování. O územní rozhodnutí bylo požádáno v září 2022, ale potřebná změna plánu chybí.
Dostavba pražského vnitřního okruhu výrazně podraží. Podle nově schváleného dokumentu pražských radních se nyní náklady na dokončení odhadují na 113 miliard korun bez DPH, což je o 20 miliard více než bylo plánováno před dvěma lety. Významný nárůst nákladů je způsoben inflací i změnami v plánování projektu.
Město v září 2022 požádalo o územní rozhodnutí, avšak současné plány zahrnují podání žádosti o společné povolení. To je důležité proto, že posudek EIA, kritický pro stavbu, vyprší v říjnu 2027 a nebude možné ho prodloužit. Důvodem je, že stát vyřadil stavbu okruhu ze zákona o liniových stavbách, což znemožňuje opětovné prodloužení platnosti posudku EIA.
Pokud do podzimu 2027 nebude alespoň částečně uděleno povolení k výstavbě, hrozí prodloužení přípravy projektu až o deset let. Schválený dokument naznačuje, že získání nového schválení od magistrátu může být složité, což staví město před výzvu v úzkém časovém limitu.
Nedokončený úsek vnitřního okruhu na severovýchodě Prahy má měřit celkem 11 kilometrů. Skládá se ze tří hlavních částí: první část propojí Pelc-Tyrolku s Libní, druhá povede z Balabenky do Strašnic a třetí, Libeňská spojka, propojí Balabenku s dálnicí D8.
Významnou část trasy, zhruba 8,5 kilometru, mají tvořit tunely; vyšší náklady souvisí i se změnou plánu, který nyní předpokládá rozsáhlé tunelové úseky. Město v září roku 2022 požádalo o územní rozhodnutí, ovšem řízení stále probíhá a není dokončeno, neboť potřebná změna v územním plánu ještě nebyla přijata.
Z důvodu časového tlaku se město rozhodlo požádat o spojení územního a stavebního řízení v jediném procesu. Ten zahrnuje potřebu přepracování dokumentace, což umožňuje právní podmínky pro krajně naléhavou situaci. Kromě toho musí být projekt koordinován s plánovanou rekonstrukcí pražského železničního uzlu, jehož zahájení se očekává v příštích letech.
Pražský okruh je významnou dopravní infrastrukturou, která spojuje město a jeho obyvatelstvo. Aktuálně jsou úseky fungující včetně tunelu Blanka a dalších spojení na západě a jihu metropole. Východní část dosud není dokončena, což ztěžuje dopravu uvnitř města, kde žije přibližně půl milionu obyvatel. Zahájení stavby sahá až do 80. let minulého století, přičemž poslední rozšíření v podobě tunelu Blanka bylo otevřeno v roce 2015.