PARDUBICKO

PPP Projekt pro D35. Stavba plánuje dostavbu na rok 2026!

Když se za minulého volebního období připravovala dostavba dálnice D4 na základě partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), trvalo téměř čtyři roky od výběru poradce k zahájení stavby. Stát nyní plánuje podobný PPP projekt pro dva úseky dálnice D35 mezi Svitavami a Mohelnicí, avšak tentokrát za mnohem kratší dobu.

To bude vyžadovat značné úsilí, jelikož opakovaný tendr již nabral roční skluz. Ministerstvo dopravy nedávno vybralo transakčního poradce, který má za úkol připravit související podklady pro výběr firmy, jež postaví čtyřkilometrový dálniční tunel v tomto úseku. Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že by stavba mohla začít již v roce 2026, přestože původní plán byl na rok 2025.

Vybrané konsorcium čtyř firem má za úkol rychle připravit tendr na výběr koncesionáře, který bude odpovědný za výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí. Ministr Kupka zůstává optimistický a doufá, že soutěž může být uzavřena již příští rok.

Stínový ministr dopravy Martin Kolovratník však vyjádřil obavy ohledně osudu PPP projektu, pokud ANO vstoupí do nové vlády. Tvrdí, že pokud příští rok na podzim nebude příprava dostatečně pokročilá, raději by se vrátil ke klasickému způsobu výstavby dálnice.

Ministerstvo dopravy oznámilo, že práce na přípravě výběru koncesionáře již začaly. Dalším důležitým termínem je 13. června, kdy proběhne tzv. investorský den, kde budou přítomni všichni potenciální zájemci o účast v tendru. Ředitelství silnic a dálnic očekává, že výběr koncesionáře bude výrazně náročnější než u dálnice D4, hlavně kvůli technické a finanční složitosti projektu.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl zdůraznil, že úsek obsahuje nejdelší dálniční tunel v České republice, což přináší značná rizika. V rámci PPP projektu se tato rizika z velké části přenášejí na dodavatele, což může ovlivnit celkové náklady. Mátl dodal, že na konci příštího roku by měly být vykoupeny pozemky a bude vydáno stavební povolení. Náklady na obě části dálnice projektanti odhadují na 30 miliard korun.