
Po zdražení krátkodobých jízdenek v českobudějovické MHD začali cestující přehodnocovat cestování, což vedlo k nárůstu prodaných dlouhodobých kupónů. Tržby z jednotlivých jízdenek stouply, ale nečekaný nárůst tržeb se nedostavil.
V českobudějovické MHD zaznamenali po novém roce významné změny v chování cestujících. Zdražení krátkodobých jízdenek totiž vedlo část cestujících k tomu, aby přehodnotili své způsoby cestování. Dopravní podnik (DP) očekával od zvýšených tarifů značný nárůst tržeb, avšak úvodní data naznačují, že realita se od očekávání poněkud liší.
Zatímco základní hodinová jízdenka nyní stojí 30 korun, což je o 10 korun více než v předchozím roce, mnoho cestujících začalo přemýšlet o tom, zda se jim tato možnost stále vyplatí. Někteří se rozhodli pro dlouhodobé kupony, jejichž cena zůstala nezměněna, což znamená, že změna tarifů měla i motivační účinek. Zároveň město zaznamenalo celkově nižší mobilitu, což může být ovlivněno také jarními prázdninami a nemocemi.
Od ledna do února 2025 DP vykázal tržby za jednotlivé jízdenky ve výši 16,87 milionu korun, což představuje meziroční nárůst o 17,3 %. Tento růst však zatím nedosáhl očekávaného cíle, a pokud se nezvýší, může být přínos změny tarifů ročně o dvacet milionů nižší než předpokládaných 35 milionů.
Nové cenové strategie a tarify navíc doprovází modernizace systému odbavování cestujících. Původní papírové jízdenky stále více ustupují virtuálním alternativám, které už v lednu tvořily polovinu všech prodejů jízdenek. Tento posun vedl i k instalaci nových červených odbavovacích zařízení, které nahrazují staré označovače.
Další z inovací, které DP uvádí do provozu, jsou nové mild-hybridní autobusy Iveco a chystají se také nové trolejbusy značky Škoda. Investice do šesti nových vozidel přinese nejen úspory v oblasti pohonných hmot, ale i ekologičtější provoz MHD. Moderní technologie umožní trolejbusům pohybovat se samostatně i mimo troleje, což přispěje k větší flexibilitě při plánování tras.
Změny v českobudějovické MHD ukazují, že město i dopravní podnik reagují na potřeby modernizace a přizpůsobení se současným trendům a potřebám cestujících. I přes počáteční problémy s navýšením tržeb existuje naděje, že se v dalším průběhu roku efekt odrazí na lepší výsledcích.
,V českobudějovické MHD zaznamenali po novém roce významné změny v chování cestujících. Zdražení krátkodobých jízdenek totiž vedlo část cestujících k tomu, aby přehodnotili své způsoby cestování. Dopravní podnik (DP) očekával od zvýšených tarifů značný nárůst tržeb, avšak úvodní data naznačují, že realita se od očekávání poněkud liší.
Zatímco základní hodinová jízdenka nyní stojí 30 korun, což je o 10 korun více než v předchozím roce, mnoho cestujících začalo přemýšlet o tom, zda se jim tato možnost stále vyplatí. Někteří se rozhodli pro dlouhodobé kupony, jejichž cena zůstala nezměněna, což znamená, že změna tarifů měla i motivační účinek. Zároveň město zaznamenalo celkově nižší mobilitu, což může být ovlivněno také jarními prázdninami a nemocemi.
Od ledna do února 2025 DP vykázal tržby za jednotlivé jízdenky ve výši 16,87 milionu korun, což představuje meziroční nárůst o 17,3 %. Tento růst však zatím nedosáhl očekávaného cíle, a pokud se nezvýší, může být přínos změny tarifů ročně o dvacet milionů nižší než předpokládaných 35 milionů.
Nové cenové strategie a tarify navíc doprovází modernizace systému odbavování cestujících. Původní papírové jízdenky stále více ustupují virtuálním alternativám, které už v lednu tvořily polovinu všech prodejů jízdenek. Tento posun vedl i k instalaci nových červených odbavovacích zařízení, které nahrazují staré označovače.
Další z inovací, které DP uvádí do provozu, jsou nové mild-hybridní autobusy Iveco a chystají se také nové trolejbusy značky Škoda. Investice do šesti nových vozidel přinese nejen úspory v oblasti pohonných hmot, ale i ekologičtější provoz MHD. Moderní technologie umožní trolejbusům pohybovat se samostatně i mimo troleje, což přispěje k větší flexibilitě při plánování tras.
Změny v českobudějovické MHD ukazují, že město i dopravní podnik reagují na potřeby modernizace a přizpůsobení se současným trendům a potřebám cestujících. I přes počáteční problémy s navýšením tržeb existuje naděje, že se v dalším průběhu roku efekt odrazí na lepší výsledcích.