PRAHA

Plánované obchvaty ve Středních Čechách zkomplikují dopravu

Plánované obchvaty v středních Čechách, včetně měst jako Kladno, Příbram, Úvaly a Hořovice, mají zlepšit dopravu a odlehčit městům. Některé projekty se již realizovaly, jiné stále čekají na zahájení prací.


Kolem středních Čech, a zejména měst jako Kladno, Příbram, Úvaly, Hořovice a Želíkovice, se plánuje v příštích letech vybudování nových obchvatů. Tyto silniční projekty mají přinést nejen plynulejší provoz a zkrácení doby jízdy pro řidiče, ale také ulehčit městům a obcím od dopravního zatížení. V posledních letech se podobných přeložek dočkali obyvatelé Jílového, Staré Boleslavi, nebo Králova Dvora. V jiných částech regionu se však na zahájení stavební práce stále čeká.

Mezi projekty připravovanými Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a Středočeským krajem patří například dostavba obchvatu Mělníka, u kterého se zahájení plánuje na rok 2030, jihovýchodní obchvat Příbrami (2026), obchvat Poděbrad (2029), Luštěnic (2028) nebo Kladna (2026). Kromě dostavby Pražského okruhu se ŘSD chystá na vybudování obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval, což má být 12 km dlouhá komunikace za 6,5 miliardy korun.

Realizace staveb se často zdržuje kvůli komplikovaným výkupům pozemků, ekologickým protestům nebo archeologickým průzkumům. Například u plánovaného obchvatu Kladna, dlouhého více než pět kilometrů, který má odklonit dopravu ze zastavěných oblastí Malého a Velkého Přítočna i centra města, se očekává, že stavební práce začnou v roce 2026.

Obyvatelé Malého Přítočna, jako je Martin Polák, netrpělivě vyhlížejí den, kdy těžké kamiony přestanou projíždět kolem jejich domovů a přestanou vibrovat sklenice ve skříních. Proti trase obchvatu se však postavili i lidé z jiných obcí kvůli ekologickým obavám, což zdrželo proces schvalování.

V Příbrami se čeká na jihovýchodní obchvat, jehož realizace je plánována už od 80. let. První etapa této přeložky silnice I/18 čelí neobvyklé překážce: středočeský krajský úřad oznámil, že vedoucí odboru územního plánování je příbuzný s vlastníky dotčených pozemků, a riziko podjatosti vedlo k přesunu celého řízení na pražský magistrát. Druhá část obchvatu, mezi Bohutínem a Brodem, je v přípravě dále a její výstavba by měla začít v roce 2026.

V Hořovicích pak archeologové nalezli pravěké sídliště přímo na trase plánovaného obchvatu, což způsobilo další zdržení. Přesto se očekává, že stavba začne ještě letos na podzim a první řidiči by měli po nové silnici projet za dva roky.

ŘSD a kraje se nadále snaží řešit všechny komplikace a plánují zahájení staveb co nejdříve, aby ulehčily život obyvatelům středních Čech.