Letošní sezona bude pro pardubické letiště pravděpodobně nejlepší v historii, s očekáváním odbavení 200 tisíc pasažérů. Aktuálně má letiště již 165 tisíc cestujících. Zvýšený zájem je díky širší nabídce destinací a častějším letům.
Letošní sezona bude zřejmě pro pardubické civilní letiště tou nejlepší v celé jeho historii. Tento cíl si místní politici stanovili již dlouho a nyní se zdá, že se jejich úsilí konečně vyplatilo. I přes opakované investice veřejných financí do společnosti East Bohemian Airport (EBA) většina z nich věřila, že jednou se podaří dosáhnout mety odbavit až 200 tisíc pasažérů ročně a zastavit ztráty letiště. Nyní se jim tento cíl zřejmě podařilo splnit.
Od zahájení letošní sezony pardubické letiště přepravilo o třetinu více cestujících než v předchozím roce. Celý letošní rok bude zřejmě rekordní a překoná nejlepší čísla z roku 2013, kdy bylo odbaveno přes 184 tisíc pasažérů. „Očekáváme, že počet pasažérů dosáhne 200 tisíc,“ uvedla ředitelka společnosti EBA Mária Luticová.
Sezona pro letiště začala v dubnu, ale zájem o něj neustále roste. Od roku 2026 by sezona mohla začínat už v únoru, což by mohlo zvýšit čísla ještě více. Nyní, v polovině sezony, má letiště na kontě již 165 tisíc cestujících. „Myslím, že k dvoustovce na konci roku dojdeme. Máme před sebou září, kdy je vysoká poptávka po charterových destinacích, a říjen, který zahrnuje lety do Egypta a do destinací jako jsou Barcelona a Alicante,“ řekla Luticová.
Letiště využívají nejen lidé z Pardubického a Hradeckého kraje, ale roste i počet pasažérů z hlavního města. „Podle statistik chartery využívá 10-15 procent cestujících z Prahy,“ dodala Luticová.
Zvýšený zájem cestujících lze připsat i širší nabídce destinací od cestovních kanceláří. Letos bylo na výběr čtrnáct destinací, příští rok jich bude sedmnáct až osmnáct. „Zvýší se počet letů do oblíbených destinací jako je Turecko, řecké ostrovy a Palma de Mallorca. Většina letadel je plná, máme kapacitu 180 míst na každý let. Jsme rádi, že se lidé naučili létat z pardubického letiště a nevnímají ho jen jako armádní,' řekla ředitelka.
Letiště se snaží rozšířit provoz mimo letní měsíce. Sezona letos začala již v dubnu a poprvé byly charterové lety do Egypta nabízeny s předstihem, nikoli jen během letních prázdnin. Dovolenková sezona končí na konci října, ale linka do Alicante je celoroční, což znamená, že letiště bude aktivní i v zimě. „Cílem je zahájit provoz už v únoru, ale kvůli opravám armádních drah bude možné to realizovat až od roku 2026,' vysvětlila Luticová.
Letiště také usiluje o rozšíření nabídky pravidelných linek. K lince do Alicante přibyla letos Barcelona-Girona od Ryanairu, kterou letiště plánuje provozovat jako celoroční. „Linka do Barcelony je velmi oblíbená, je plně obsazena přes 90 procent. S Ryanairem připravujeme další linku na příští rok a jednáme také s Wizz Air o dvou nových linkách,“ řekla Luticová.
Jednou z hlavních výhod pardubického letiště bylo bezplatné parkování, ale tento benefit končí. Od příštího roku se bude parkovné vybírat, ovšem ne vysoké částky. „Mluvím o částkách v desítkách korun denně. Chceme, aby parkovné nebylo velkým finančním břemenem pro naše klienty,“ uvedl Jan Hrabal, náměstek primátora Pardubic a člen představenstva EBA.
Letiště aktuálně nabízí 1 100 parkovacích míst poblíž Terminálu Jana Kašpara, které jsou v plné sezóně často zaplněné. Plánuje se však výstavba regulérního parkoviště s kapacitou až 2 000 míst. „Budeme mít standardní parkoviště s nalajnovanými stáními a rozšíření plochy by mělo přinést až dva tisíce míst. Práce dokončíme během výluky od února do května příštího roku,“ řekla Luticová. Parkoviště bude hlídané a pod kamerovým systémem, což by mělo zvýšit komfort pro návštěvníky.