PRAHA

Omezení předjíždění kamionů rozdělilo Česko: Bezpečnost vs. náklady

V Česku plánují omezit předjíždění kamionů nad 3,5 tuny na dalších 50 km dálnic, aby se zvýšila bezpečnost a plynulost dopravy. Kritici opatření považují za zastaralá a navrhují alternativy.


V České republice se chystá další omezení pro nákladní automobily na dálnicích. Ředitelství silnic a dálnic plánuje přidat zákaz předjíždění pro vozidla nad 3,5 tuny na dalších 50 kilometrech dálnic. Tato opatření by měla být zavedena do léta a cílem je plynulejší a bezpečnější provoz na silnicích.

Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že nové úseky se zákazem byly vybrány ve spolupráci s policií. Patří sem například část dálnice D1 z Holubic do Vyškova, nebo úseky na D2, D8 a D11. Tyto kroky mají podle ministra pomoci předejít nehodám, které se často stávají zejména v zimních měsících při nepříznivém počasí a zvyšují tak bezpečnost provozu.

Odstupy a předjíždění jsou však kontroverzním tématem mezi odborníky a dopravci. Dopravní specialista Roman Budský kritizuje opatření jako zastaralé a navrhuje využití telematických zařízení, která by reagovala na aktuální podmínky na silnici. Podle dopravních psychologů může pomalá jízda v koloně zvyšovat únavu řidičů, což paradoxně zvyšuje riziko nehod.

ČESMAD Bohemia, největší sdružení dopravců, také nesouhlasí s rozšířením zákazů předjíždění. Podle nich chybí přesvědčivé důkazy, že se zakázaná doprava zhoršuje. Kritizují, že kamiony platí vysoké poplatky na mýtném a omezením předjíždění se dálnice mění v silnice s jedním pruhem, což je nepochopitelné.

Pokud dojde k porušení zákazu, řidiči náklaďáků čelí vysokým pokutám a trestným bodům. Policie tento přestupek pilně sleduje, aby zajistila, že předjíždění kamionů nebude narušovat plynulost dopravy ani bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.