PARDUBICKO

Obce válčí proti vysokorychlostní trati

Obce se bouří proti plánované výstavbě vysokorychlostní trati (VRT). V Rohovládové Bělé byla založena pracovní skupina pro boj proti stavbě. Starosta Vítězslav Fišer oznámil dopis a petici proti projektu.


Na konci června se obce zúčastnily veřejného projednání týkajícího se plánované výstavby vysokorychlostní trati (VRT). Jednou z ohrožených oblastí je i Rohovládová Bělá, kde starosta Vítězslav Fišer oznámil ustavení pracovní skupiny, která se bude stavbě bránit.

„Sestavíme dopis, který pošleme na ministerstvo dopravy a další instituce. Do pondělí probíhá petice v papírové verzi a následně ji zpřístupníme i elektronicky,“ dodal starosta Fišer. Obce byly seznámeny s poslední variantou trasy VRT, která povede z Prahy směrem na Hradec Králové a Vratislav, s odbočkou do Pardubic.

Stavba VRT zasáhne i další obce včetně Chýště, Volče, Kasalic, Vyšehnívic, Vlčí Habřiny a Přelovic. Starosta Volče upozornil, že trať by mohla být pouhých 180 metrů od jednoho z domů, v Bělé poté asi 300 metrů. „Čekal by nás hluk, prach a výrazná fragmentace krajiny. Jsme přesvědčeni, že trať pro lidi nemá velký význam. Zrychlí dopravu do Prahy jen nepatrně,“ vyjádřil se starosta.

Správa železnic má k dispozici studii proveditelnosti, která zkoumala různé varianty trasy. Podle tiskového mluvčího Dušana Gavendy je cílem najít variantu, která bude co nejlépe zasazena do krajiny a respektovat zastavěné území. „S obcemi aktivně komunikujeme a budeme pokračovat v dialogu i během dalšího projektování,“ dodal Gavenda.

Přínosy VRT pro Pardubický kraj by měly být zřejmé. Odbočka VRT má zkrátit cestovní dobu z Pardubic do Prahy ze zhruba hodiny na 36 minut. Propojení vysokorychlostních a konvenčních tratí by mělo zlepšit dosažitelnost i menších měst.

Hejtmanství Pardubického kraje má však obavy, že projekt může dlouhodobě blokovat městské a obecní pozemky stejně, jako tomu bylo u neuskutečněného projektu Dunaj – Odra – Labe. Správa železnic připravuje v ČR více než 600 kilometrů vysokorychlostních tratí.

První výběrové řízení na výstavbu VRT by mohlo být vypsáno za několik let, nejblíže přípravě je trať na jižní Moravě. V očekávání definitivního schválení koridoru bude ministerstvo dopravy pokračovat ve spolupráci a diskuzi se všemi zúčastněnými obcemi.