PARDUBICKO

Nový obchvat Dašic: Úleva od tranzitní dopravy!

Nově otevřený obchvat Dašic má výrazně snížit tranzitní dopravu ve městě. Stavba trvala dva roky a stála 750 milionů korun. Projekt zahrnuje tři kilometry silnice s dvěma mosty a třemi kruhovými křižovatkami. Očekává se klidnější a bezpečnější městské prostředí. Kraj plánuje další přivaděče na dálnici D35.


Pardubický kraj dnes slavnostně otevřel nový obchvat města Dašice, který slouží zároveň jako přivaděč na dálnici D35. Stavba, která trvala dva roky a vyžádala si financování ve výši 750 milionů korun, by měla výrazně snížit tranzitní dopravu ve městě. Každodenně městem projíždělo až čtyři tisíce vozidel, což negativně ovlivňovalo kvalitu života obyvatel.

Příprava projektu začala již v srpnu 2022, přesto Dašice o realizaci usilovaly již mnoho let předtím. Městská radnice intenzivně spolupracovala s vlastníky pozemků, aby se prodeje uskutečnily co nejrychleji a stavba mohla začít.

„Celý proces začal v roce 2009, kdy jsme zahájili práce na územním plánu města s cílem zahrnout do něj i obchvat Dašic. Jeho začlenění do krajského plánu územního rozvoje bylo první velkou výzvou,' sdělil Petr Zikmund, bývalý starosta Dašic.

Město dlouho trpělo nadměrnou dopravou, která se negativně projevovala na stavebně technickém stavu domů; některé byly zasaženy prasklinami. „Očekáváme, že díky nové silnici budou naše ulice klidnější, méně hlučné a bezpečnější pro děti,' uvedla současná starostka Pavla Žídková.

Obchvat také slouží jako přivaděč na dálnici D35. Celkové náklady stavby zahrnuly i archeologický průzkum, který stál 85 milionů korun. „Příprava obchvatu Dašic, v porovnání s jinými velkými liniovými stavbami, nebyla časově tak náročná,' uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Silnice měří přibližně tři kilometry a zahrnuje dva mosty, tři kruhové křižovatky a jeden podchod pro pěší a cyklisty. Největší stavební výzvou byl ocelobetonový most přes řeku Loučnou. „Během stavby jsme u podchodu narazili na nečekaně vysokou hladinu spodní vody, což vyžadovalo přeprojektování,' vysvětlil Richard Rakouš z konsorcia stavebních firem Metrostav Infrastructure, Chládek & Tintěra, PORR.

Na základě dohody s vládou plánuje kraj další přivaděče na D35 a má na to vyčleněno 2,7 miliardy korun. První přivaděč v oblasti Rokytna byl otevřen v červnu. Kraj připravuje další projekty, mimo jiné u Zminného.

Nyní probíhá stavební řízení a výkup pozemků, souběžně s archeologickým průzkumem. „Doufáme, že na začátku příštího roku začneme stavět obchvat u Zminného, čímž se zlepší dopravní propojení Pardubic s D35,' uvedl Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Náměstek hejtmana Michal Kortyš uvedl, že zbývá vykoupit pozemky od jednoho majitele, což by se mělo podařit po skončení letní sklizně. „Vlastník je ochoten k dohodě,' upřesnil Kortyš.