
V Moravskoslezském kraji je nedostatek školních psychologů, jen 26 % škol má svého. Hlavní příčinou je nesystémové financování a nedostatek odborníků. Ve městech jako Ostrava je situace lepší díky městské podpoře.
V Moravskoslezském kraji panuje nedostatek školních psychologů, přičemž tento problém je ještě markantnější v porovnání s jinými regiony České republiky. Podle projektu Mapa vzdělávání, jen 26 % škol v kraji má k dispozici svého školního psychologa, což je sice lepší než celostátní průměr, ale stále je otázkou, jak výrazně tento problém negativně ovlivňuje vzdělávací prostředí a duševní pohodu žáků.
Důvodem tohoto stavu je jak nesystémové financování těchto pozic, tak i samotný nedostatek kvalifikovaných odborníků. Mnoho škol musí řešit financování psychologů skrze granty a podpůrné programy, což však přináší nejistotu, zda se financování podaří zajistit i v následujících letech. Podmínka, že odborník musí mít pracovní smlouvu, kterou mohou školy zajistit, způsobuje, že mnozí profesionálové raději hledají stabilní pozice jinde.
Ve větších městech jako je Ostrava je situace o něco lepší díky podpoře města, které se snaží pravidelně financovat tyto pozice, jak upřesnila náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. Nicméně v menších obcích, jako jsou Rýmařov, Bílovec a Vítkov, se školy bez podpory města a kraje často potýkají s absencí školních psychologů.
Přítomnost školního psychologa na škole má přitom zásadní vliv na vzdělávací proces a prostředí. Odborníci upozorňují, že škola bez psychologa obtížně zvládá rostoucí počet případů psychických potíží, šikany či problémů v rodinách. Řešení těchto situací je pro běžné učitele velmi náročné, přičemž psycholog by mohl poskytnout cílenou podporu, která pomůže nejen dětem samotným, ale i učitelům.
Nesystémové financování těchto odborných pozic je často hlavní překážkou při náboru specialistů, a to platí i pro školního psychologa Pavla Kroly, který popsal, jak složité je pracovat bez jistoty stálé finanční podpory. Náklady na bydlení a další životní potřeby vedou absolventy oboru k hledání stabilnějších pracovních podmínek.
V budoucnu by situaci mohlo zlepšit systematické legislativní řešení, které je dlouhodobě slibováno ministerstvem školství. To by zamezilo současné závislosti škol na různorodých a často dočasných grantech. Region rovněž doufá v možnost vyšší podpory středním školám přímo z krajských rozpočtů.
Pokud budou školní psychologové v regionu lépe integráni a podporováni, zvýší se šance na včasnou diagnostiku a efektivní pomoc dětem, které vyrůstají v současném náročném světě se stále narůstajícími psychickými výzvami.