PRAHA

Kontroverzní stopka pro stanici Depo Zličín

Kontroverzní rozhodnutí městské rady zastavit přípravu stanice Depo Zličín, kterou zahájil bývalý náměstek Adam Scheinherr, vzbudilo značnou kritiku. Stanice měla sloužit pro linku metra B a zahrnovat P+R parkovací dům. Nicméně, radní argumentují nízkým počtem cestujících a vysokými provozními náklady.


Adam Scheinherr, který v minulém volebním období jako pražský náměstek zahájil přípravu stanice Depo Zličín, nyní hlasitě kritizuje nedávné rozhodnutí městské rady o pozastavení projektu. Tato stanice měla být nejen novou konečnou linky metra B, ale také využívat stávající koleje vedoucí do depa ve Zličíně.

Depo Zličín šlo plánovat jako jednu z mála povrchových stanic pražského metra, u níž by vyrostl velký P+R parkovací dům. Podle Scheinherra by metro přiblížilo vznikající bytovou výstavbu a stanice by sloužila nejen řidičům využívajícím nový parkovací dům P+R, ale také cestujícím z příměstských linek. DPP dokonce vypsal architektonickou soutěž na design stanice a podle Scheinherra má podepsanou smlouvu s projektantem. Podnik navíc získal pro stanici v červnu územní rozhodnutí.

Navzdory těmto přípravám městská rada v červnu schválila aktualizaci investic zahrnutých do tzv. plánu udržitelné mobility, v níž už stanice není zahrnuta. Podle primátora Hřiba byla důvodem rozhodnutí absence dostatečného množství cestujících. 'Prázdné vlaky by vozily hlavně vzduch při výrazném růstu provozních nákladů. P+R pro 600 vozidel vygeneruje maximálně okolo tisíce cestujících, což je méně, než odveze jedna jediná souprava metra,' uvedl Hřib. Dodal, že z tohoto důvodu by město na vybudování stanice ani nezískalo evropskou dotaci.

Místo původního záměru modernizuje DPP depo s tím, že koleje do budoucna umožní i vybudování stanice. 'Využití územního rozhodnutí v budoucnu, až začne tato stanice dávat smysl, tedy není vyloučeno,' sdělil Hřib. Dodal, že v oblasti Zličína město stále jedná o stavbě P+R parkoviště, ale na jiném místě.

Scheinherr rozhodnutí zastavit přípravu již kritizuje. 'Čerstvě získané pravomocné územní povolení je skvělý výsledek práce DPP, bohužel pro Pražany s hořkou pachutí. Doslova stačilo nedělat nic a Praha mohla do dvou let začít stavět novou stanici. Koalice ODS a Pirátů bohužel neumí projekty rozjíždět, pouze zastavovat,' uvedl. Zároveň vyzval koalici Spolu (ODS, TOP09, KDU-ČSL), Pirátů a STAN, a především Hřiba, k dokončení záměru.

Jako příklad uvádí Scheinherr stanici Depo Hostivař, která byla v roce 2006 postavena jako součást depa z jedné jeho bývalé haly. Podobný princip mohl být využit i ve Zličíně. Vedle dep v Hostivaři a Zličíně funguje v pražském metru ještě třetí depo na Kačerově.