Plzeňský kraj letos investuje rekordních 70 milionů korun do rozvoje cyklostezek a cyklotras. Zatímco 40 milionů bude součástí standardní dotační výzvy k zahájení v roce 2026, dalších 10 milionů podpoří individuální projekty k rychlé realizaci chybějících úseků.
Plzeňský kraj letos vyčlení rekordních 70 milionů korun na nové cyklostezky a cyklotrasy. Z této částky je součástí standardní dotační výzvy aktuálně schválených 40 milionů Kč, kterou bude možné využít od 2. února 2026. Navíc kraj vyčlení na tzv. individuální projekty dalších 10 milionů korun, aby obce mohly začít s realizací chybějících kolmických úseků bez čekání na vyřizování v rámci standardních programů.
Podle vyjádření náměstka hejtmana Pavel Čížek (STAN) jde o konkrétní individuální projekty na dražší, chybějící úseky, které připravíme do zastupitelstva. Obce už mají vše vyřízené a mohou hned připravovat například i půlkilometry chybějících tras. Letos tedy kraj doplňuje financování i v oblastech, které standardní dotační program obvykle nezasahuje.
Celkový transparentní rozpočet pro cyklistickou infrastrukturu v letošním roce má dosáhnout rekordních hodnot. Zřejmě se jedná o součást širšího plánu, který má zajistit rychlejší realizaci projektů a jejich návaznost na turistické cíle i každodenní dopravu.
V dalších částech programu se počítá s podporou pro budování specializované cyklistické infrastruktury, konkrétně pro tzv. Skills trasy, pumtreky, inline dráhy a přírodě blízké cesty či MTB stezky určené pro pohyb cyklistů. Rozmezí dotací v tomto titulu se pohybuje od 500 tisíc do dvou milionů korun.
Libor Picka (STAN), krajský radní, uvedl, že „další miliony korun ročně dává kraj z kapitoly cestovního ruchu na projekty cyklostezek, drobnou údržbu, mobiliář, informační tabule, značení, průvodce a mapy.“
Podle aktualizované koncepce cyklodopravy byly současné i plánované trasy rozděleny do třech páteřních kategorií. Podle Pavla Čížka je nejdůležitější část s délkou lehce přes 800 kilometrů, která kopíruje silnice 1. třídy a spojuje větší obce. Již hotovo má být zhruba 250 kilometrů páteřních stezek; na jejich základě budou navazovat nižší kategorie a propojovací úseky, které využívají zejména turisté.
Mezi již kompletně hotové linie patří například Plzeň – Brdy (s výjimkou krátkého úseku ze Starého Plzence do Štáhlav) a Plzeň – Chrást – Radnice s pokračováním na Prahu, část stezky je hotová i z Plzně do Domažlic. Pokračují práce na cyklotrasách směrem na Dobřany a Přeštice, zatímco v individuálních projektech se uvažuje o úsecích kolem Nýrska a Janovic na Klatovsku. U Horažďovic je pak plánováno napojení na pootavské cyklostezky. Připravuje se také napojení Malesic a Chotíkova u Plzně přes Krkavec na sever Plzeňska.
Podle náměstka Čížka probíhá i pravidelná koordinace s Plzní. „A s Plzní jednou měsíčně koordinujeme průtahy městem, které jsou nevyhovující,“ uvedl. Po úpravách a dokončení se má výrazně zrychlit zavedení sdílených elektrokol, které od 1. března 2026 začnou půjčovat městské dopravní podniky. V ulicích jich bude vždy do 30. listopadu nejméně 300 kusů. Následně by měla poptávka použivatelích růst.
Další roční část financí je určena pro podporu cestovního ruchu a souvisejících projektů. „Další miliony korun ročně dává kraj z kapitoly cestovního ruchu na projekty cyklostezek, drobnou údržbu, mobiliář, informační tabule, značení, průvodce a mapy,“ shrnuje Libor Picka (STAN).
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


