
Dopravní podniky v Plzni pokročily v historickém projektu obnovy tramvají Ringhoffer a Krasin. Na vozovně Slovany proběhla zkouška elektrické výzbroje. Plánuje se kompletní rekonstrukce ke 130letému výročí MHD v roce 2029. Motorový vůz z roku 1929 a vlečný vůz z roku 1932 budou renovovány.
Dopravní podniky v Plzni se pochlubily pokrokem, kterého dosáhly v rámci historického projektu. Ve vozovně Slovany byla vypravena kompletní souprava tramvají Ringhoffer a Krasin, přičemž proběhla funkční zkouška elektrické výzbroje a demonstrace technického stavu.
Dalším krokem je kompletní rekonstrukce obou vozidel, aby co nejvěrněji reprezentovala dobu první poloviny 20. století. Cílem je dokončit práci do roku 2029, kdy městská hromadná doprava v Plzni oslaví 130 let své existence.
Motorový vůz Ringhoffer z roku 1929, získaný z Dopravního podniku Praha v roce 2018, prošel provizorní opravou a po téměř 40 letech se opět rozjel. Jeho renovace byla ztížena nedostatkem dílů a nutností odstranit pozdější zásahy.
Vlečný vůz Krasin, vyrobený v roce 1932 v továrně Ringhoffer, byl získán začátkem letošního roku. Tento unikátní vůz s původním podvozkem byl jedním z posledních zachovalých kusů své série. Přes neprovozování v Plzni, je plánována jeho renovace pro připomínku tramvajové dopravy z doby druhé světové války.
Nesmírně zajímavý je i jeho technický stav, kdy vůz má svařovaný rám, což bylo vzácné vzhledem k obvyklému nýtovanému provedení. Vozová skříň byla zachráněna z rekreační chatky nedaleko Prahy zásluhou spolku Výtopna Zlíchov, a očekává se, že po renovaci se stane zajímavým předmětem veřejného zájmu.
Křižíkova tramvaj z roku 1899, nesmírně cenná historická tramvaj v Plzni, byla koncem roku 2023 označena jako národní kulturní památka. Plzeň je jedním z historických míst, kde se začalo jezdit tramvajemi již před 124 lety. Historická dráha zpočátku obsahovala tři jednokolejné tratě o délce téměř 12 kilometrů.
Žádost o koncesi na elektrickou tramvaj poslali plzeňští radní do Vídně už v roce 1892, přičemž svolení bylo uděleno o čtyři roky později. Plán vypracoval František Křižík, český vynálezce známý jako 'český Edison'. Jeden z jeho motorových vozů, s evidenčním číslem 18, nadále zůstává v provozu a je označován za nejstarší provozuschopný vůz v ČR a možná i ve střední Evropě.