Ve Zlíně začíná náročné dopravní léto, kdy silničáři uzavřou klíčové cesty v centru. Řidiči čelí dlouhým čekacím dobám, a město opravuje několik důležitých ulic najednou.
'Během deseti minut jsme se posunuli asi o 20 metrů. Auta stála v obou jízdních pruzích. Pak jsem jel kolem nemocnice a přes Vršavu na Jižní Svahy, což bylo rychlejší,' popsal Novotný.
Podobných zkušeností mělo tento týden mnoho řidičů, kteří se podělili i na sociálních sítích. Také silničáři přiznávají, že se situace oproti minulému týdnu zhoršila.
'Je to mnohem horší. Ve středu ráno byla na třídě Tomáše Bati čekací doba až 40 minut,' upřesnila mluvčí zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková. 'Minulý týden byl menší provoz kvůli dovoleným. Teď je navíc doprava řízena jen do jednoho jízdního pruhu a vzniká tak špunt. Hlavně ve špičkových časech jsou čekací doby delší,' dodala.
Řidičům ve Zlíně začaly první komplikace na konci června, kdy silničáři úplně uzavřeli ulici Osvoboditelé mezi křižovatkami pod Kolektivním domem a pod městským divadlem. Následně se přemístili na třídu Tomáše Bati.
Od úterý je uzavřen úsek od křižovatky pod divadlem po křižovatku s Gahurovou ulicí. Řidiči na ni neodbočí a mohou z ní pouze vyjet rovně či doprava. Přitom se jedná o hlavní příjezd na sídliště Jižní Svahy. 'Na třídě Tomáše Bati se tento týden opravuje prostřední pruh, příští týden to budou krajní pruhy. Pak se přesuneme na další etapu. Počasí práce zatím nekomplikuje,' shrnula Trubelíková.
Město navíc tento týden začalo opravovat Štefánikovu ulici u Kudlovské přehrady, kterou lze projet pouze ve směru od centra, opačný směr je uzavřený. 'V některé kritické časy to způsobuje zdržení. Na druhou stranu si myslím, že to není úplně nejhorší,' uvedl zlínský radní přes dopravu Václav Kovář.
Opravy bylo podle něj nutné směřovat na léto, kdy je provoz na cestách výrazně slabší. 'Ve špičkách dochází ke zdržení. Proto žádáme řidiče o trpělivost, a pokud mohou, aby se těmto místům vyhnuli, případně zvolili jiný druh dopravy,' poznamenala policejní mluvčí Monika Kozumplíková.
Řidiči mohou jet podél řeky, případně po Sokolské a Vodní ulici. Z opačného směru je možné projet přes Prštné kolem areálu Rybníky. 'Jsou alternativní trasy, které nevyužívají kamiony, ale mohou je využít místní řidiči. Nebývají tak ucpané,' souhlasil Kovář.
Otázkou zůstává, zda by třída Tomáše Bati nebyla tak zahlcená, kdyby bylo možné projet Štefánikovou ulicí směrem do centra, tedy opačně než dnes. Řidiči by měli o jednu možnost příjezdu navíc, i když by se na křižovatce u divadla připojovali na rozkopanou třídu Tomáše Bati.
'Řešili jsme obě varianty. Nakonec jsme i na doporučení policie dospěli k tomu, že volný směr z centra je výhodnější,' řekl Kovář. 'Policie upřednostnila rychlejší výjezd z města směrem na Příluky,' upřesnila Kozumplíková.
Zmíněná dopravní omezení se ovšem netýkají městské hromadné dopravy, což je znát. 'Provoz na všech linkách byl víceméně plynulý. Zpoždění trolejbusů a autobusů v kolonách vozidel, které na některých místech v době dopravních špiček vznikaly, nepřesahovala deset minut. Mimo špičky vznikala jen minimálně, nebo vůbec žádná,' sdělil mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěch Cekota.
Podle něj se osvědčilo, že jsou linky 31 a 70 přeložené z třídy Tomáše Bati, na níž je teď provoz omezený. Současně je ale na jejím opravovaném úseku krajní pruh vyčleněný trolejbusům a autobusům. 'Můžeme předpokládat, že ani další etapy prací silničářů v centru Zlína nebudou mít na cestování v MHD výrazně negativní dopad,' věří Cekota.
Pro ostatní řidiče to znamená, že se dopravních potíží nezbaví až do poloviny srpna, kdy práce skončí. Silničáři třídu Tomáše Bati opraví přibližně k mrakodrapu. 'Omlouváme se řidičům, ale podobné komplikace se dají očekávat až do konce opravy,' dodala Trubelíková.
Silničáři museli řešit i to, že v pátek 26. července bude u zlínského Kongresového centra startovat jedna z etap cyklistické Czech Tour. Pro závodníky bude vyčleněný jeden pruh v protisměru ve Štefánikově ulici, z níž budou stoupat nad město po Březnické ulici.