PRAHA

Zachování historického mostu na Výtoni: Rekonstrukce místo demolice

Správa železnic se rozhodla pro rekonstrukci železničního mostu na Výtoni místo jeho náhrady. Plán zahrnuje novou architektonickou soutěž na rekonstrukci mostu a přístavbu s třetí kolejí. Rozhodnutí podpořeno odbornými studiemi a návrhy na zachování kulturního dědictví.


Stát ustoupil od záměru nahradit most na Výtoni

Správa železnic (SŽ) změnila své plány týkající se železničního mostu na pražské Výtoni. Místo původně plánované náhrady mostu novou konstrukcí se rozhodla pro jeho rekonstrukci. Tento krok zahrnuje i vypisování nové mezinárodní architektonické soutěže na rekonstrukci samotného mostu a dostavbu dalšího mostu se třetí kolejí, včetně řešení nového přestupního uzlu na výtoňské straně řeky.

Změna přístupu a rada od památkářů

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody bude most snesen a rekonstruován na břehu. Prozatímní jednokolejná konstrukce by nahradila most během oprav. Před přemístěním inženýrských sítí, které mostem vedou, musí být umístěna. Ředitelka Národního památkového ústavu (NPÚ), Naděžda Goryczková, změnu přístupu uvítala.

Aktuální most umožní dočasně udržet provoz díky opatřením jako je takzvané bandážování. Mojmír Nejezchleba* ředitelův náměstek, uvedl, že na provizorní konstrukci by mohla být rychlost zvýšena na 40 kilometrů za hodinu.

Nová architektonická soutěž

Novou architektonickou soutěž plánuje Správa železnic vypsat na konci příštího roku s tím, že výslovek by měl být dostupný do konce roku 2027. Součástí zadání soutěže je i diskuse o umístění nové stavby se třetí kolejí nebo zastávky na výtoňské straně. V plánu je také zvýšení mostovky v zájmu usnadnění tramvajové dopravy.

Dlouhodobá debata o osudu mostu

Most zprovozněný roku 1872, jehož současná podoba vznikla na přelomu devatenáctého a dvacátého století, je považován za technický a kulturní klenot. Plány jeho náhrady vyvolaly kritiku ze strany místních spolků, památkářů i výboru UNESCO. Iniciativa Nebourat dokonce sepsala petici podepsanou 25 tisíci lidmi.

V lednu 2023 zmiňoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS), že není možné zachovat historickou strukturu mostu s ohledem na aktuální normy. Počítalo se s nahrazením mostu novou tříkolejnou strukturou, jejíž náklady by dosáhly až dvou a půl miliardy korun.

Vliv nadačního fondu a odborných studií

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu financoval odbornou studii, která podpořila zachování a opravu mostu. Studie argumentovala, že by třetí kolej mohla být doplněna úzkou platformou ke straně mostu. Pavel Štorch z iniciativy Nebourat profiloval opravu mostu jako efektivnější než jakékoliv nové stavby.

Ministerstvo dopravy obdrželo i studii posouzení vlivů na kulturní dědictví (HIA), která doporučila rekonstrukci. Kupka uvedl:

Podle předběžného harmonogramu provizorní konstrukce nahradí stávající na přelomu let 2027 a 2028, zatímco práce na opravě mají být dokončeny na konci roku 2032.


Zdroj: REGIONPRAHA.CZ