Národní technické muzeum v Praze připravilo výstavu 30 motocyklů Čechie-Böhmerland k oslavě 100. výročí jejich výroby. Expozice představuje všechny typy, včetně unikátního třímetrového modelu pro čtyři osoby, a potrvá do 22. března 2026.
Výstava a unikátní exponáty
Národní technické muzeum v Praze představuje třicet motocyklů značky Čechie-Böhmerland při příležitosti stého výročí zahájení jejich výroby. Expozice nabízí ucelený přehled všech typů, mezi nimiž je i motocykl dlouhý 3,2 metru, schopný přepravit až čtyři osoby. Výstava bude otevřena od 7. listopadu 2025 do 22. března 2026.
Podle spoluautora výstavy Jana Němce, který je zároveň ředitelem Státního okresního archivu v Děčíně, návštěvníky zaujmou nejen samotné motocykly, ale i texty po stěnách, které mapují historii značky a životy jejích tvůrců v kontextu 20. století.
Původ a získání strojů
Muzeum získalo motocykly zapůjčením od soukromých sběratelů a dalších institucí, včetně muzeí v Berlíně a Drážďanech. Exponáty zahrnují i stroje, které již původně neexistovaly, některé byly zrekonstruovány podle historických fotografií a výkresů.
Podle odborníků jde o výjimečný případ průmyslové výroby malých továren v pohraničí, typický pro německé majitele před druhou světovou válkou.
Technické zajímavosti
Motocykly Čechie-Böhmerland byly díky své délce přezdívány „splašené lešení“ nebo „jezevčík“. Patřily mezi luxusní a velmi vzácné stroje, protože výroba byla omezená a nákladná. Motocykly měly objem motoru 600 cm3, hmotnost 280 kg a základní verzi dlouhou 3,17 metru, určenou pro přepravu až čtyř osob.
Historie značky
Značka Čechie-Böhmerland vznikla v roce 1925 v Krásné Lípě na Šluknovském výběžku, kde ji zakládal sudetský Němec Albin Liebische. Sériová výroba začala o dva roky později a postupně se dílny přesunuly do Kunratic u České Kamenice. Výroba skončila v roce 1939 kvůli tehdejším předpisům o typovém ohraničení motocyklů. Liebische se později zapojil do válečné produkce a po válce přišel o majetek a odešel do Pasova. Pokusy o obnovení značky v následujících letech zůstaly neúspěšné.
Zdroj: REGIONPRAHA.CZ


