OLOMOUCKO

Starostové chtějí od Správy železnic záruky před stavbou vysokorychlostní trati

Starostové obcí podél plánované vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi a Ostravou jednali se Správou železnic o podmínkách stavby. Řešili zejména hluk, povodňová rizika, majetková práva a dopravu stavebních materiálů. Chtějí, aby závazky byly jasně stanoveny ještě před zahájením stavby.


Jednání o zárukách pro stavbu vysokorychlostní trati

Starostové obcí ležících podél plánované trasy vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi a Ostravou se setkali se zástupci Správy železnic, aby projednali podmínky a záruky pro tuto významnou stavbu. Schůzka se uskutečnila v Klimkovicích u Ostravy a nesla se ve znamení výhrad, připomínek i návrhů ze strany místních představitelů.

Žádost o jasné a kontrolovatelné závazky

Předseda spolku obcí Dopravní koridor Poodří a starosta Klimkovic Jaroslav Varga zdůraznil potřebu jasně popsaných a kontrolovatelných opatření. 'Zkušenost ze stavby dálnice D1 nás učí, že se často hodně slíbí, ale realizace pak bývá skromnější,' uvedl Varga. Starostové se proto snaží dohodnout podmínky před zahájením stavby, aby později nebylo obtížné požadovat nápravu.

Hluk a povodně jako hlavní témata

Starostové mají obavy z kumulace hluku, který by mohla trať v souběhu s dálnicí způsobit. Jak upozornil starosta Velkých Albrechtic Miroslav Chudjak, současné zákony neumožňují sčítat hluk z trati a dálnice, což podle něj může zkreslit výsledky odhadů. Oblast také nedávno zasáhly povodně a starostové žádají jasná protizáplavová opatření.

Majetkové otázky a doprava materiálu

Obce, jako jsou Velké Albrechtice, požadují, aby nové mosty přes místní komunikace zůstaly ve vlastnictví Správy železnic. Starostové to odůvodňují lepší kontrolou nad budoucí údržbou a financováním. V Odrách se navíc obávají zvýšení tranzitu těžkých nákladních vozidel při dopravě stavebního materiálu, což by mohlo opět zatížit místní infrastrukturu.

Plánování nadjezdů a alternativní přeprava

Marek Pinkava ze Správy železnic vysvětlil, že na trati nebudou klasické přejezdy. Ty nahradí nadjezdy či podjezdy, které by ve většině případů měly patřit Správě železnic, zatímco obce budou pečovat o jejich povrchy. Pinkava také zdůraznil možnost využití železniční vlečky pro přepravu stavebních materiálů jako alternativu k nákladním vozidlům.

Správa železnic plánuje zahájit stavbu trati v roce 2028, přičemž již v předstihu začnou práce na stanici Ostrava-Svinov. I když se postupně zahajují výkupy pozemků, starostové očekávají, že veškeré sliby a závazky budou pečlivě zaznamenány a následně i dodrženy.


Zdroj: REGIONOLOMOUC.CZ