ZdravéTrendy

Sportovní hry ve virtuální realitě léčí duši a spojují lidi

Studie Michiganské státní univerzity ukázala, že sportovní hry v rozšířené a virtuální realitě mohou zlepšit duševní zdraví a snížit osamělost tím, že podporují sociální propojení a interakce. Tyto hry však nejsou všelékem a jejich efektivní použití může vyžadovat regulaci.


Fyzické sporty jsou dlouhodobě spojovány s nižší úzkostí a lepším duševním zdravím. Nový výzkum z Michiganské státní univerzity (MSU) naznačuje, že podobných přínosů mohou – alespoň u části hráčů – dosahovat i sportovní hry v rozšířené a virtuální realitě (AR/VR). Největší efekt se ukazuje u lidí, kteří pociťují osamělost: právě u nich je posilování sociálního propojení v AR/VR prostředí spojené s vyšší psychickou pohodou.

Co přesně studie zjistila

Autoři Sanghoon Kim a Sangchul Park zjistili, že hraní AR/VR sportovních her (např. virtuální stolní tenis, bowling či kulečník na platformách typu Nintendo Wii Sports či titulech dostupných pro headsety Meta) může podporovat pocit sociální přítomnosti – tj. dojem, že jste „s někým“ – a usnadňuje komunikaci v reálném čase. Tento sociální rozměr je klíčovým mechanismem, který se pojí s lepším subjektivně vnímaným duševním zdravím. Efekt byl silnější u hráčů s vyšší mírou osamělosti.

„Nálezy připomínají, že psychická pohoda je mnohovrstevnatá. Formují ji nejen zážitky ve virtuálních prostředích, ale i to, jak souvisejí s reálnými vztahy a sociálními vazbami.“S. Kim & S. Park, MSU

Jak výzkum probíhal

Do studie bylo zařazeno 345 respondentů, kteří vyplnili standardizované dotazníky zaměřené na zapojení do hry, pocit sociální přítomnosti, osamělost a psychickou pohodu. Analýza vztahů mezi těmito proměnnými ukázala, že vyšší herní zapojení souvisí s lepší pohodou právě díky silnějším sociálním prožitkům během hraní.

Limity a opatrnost při interpretaci

Autoři sami zdůrazňují, že AR/VR sportovní hry nejsou „všelék“. Ne každý se ve virtuálním prostředí cítí komfortně a některým uživatelům může interakce bránit v navazování sounáležitosti. Studie je navíc průřezová (observační) a vychází ze sebehodnocení, takže neprokazuje příčinu – spíše ukazuje na souvislosti. I proto výzkumníci vyzývají k promyšlenému využívání AR/VR her v intervencích duševního zdraví a k diskusi o zásadách a regulaci jejich používání.

Co si z toho odnést

  • U části hráčů mohou AR/VR sportovní tituly posilovat sociální propojení a tím i subjektivně vnímanou psychickou pohodu.
  • Efekt bývá výraznější u lidí, kteří se cítí osamělí.
  • Jde o doplňkový nástroj – nikoli náhradu odborné péče; při nasazení v praxi je důležité individuální přizpůsobení a bezpečné prostředí.

Shrnutí AI

AR/VR sportovní hry mohou podpořit duševní pohodu tím, že zvyšují pocit „být s ostatními“ a umožňují přirozené sociální interakce. U osob s vyšší osamělostí se tento přínos jeví silnější. Výsledky podporují myšlenku, že sociální přítomnost je klíčovým článkem mezi hraním a pohodou.

Dotazníkové šetření u 345 hráčů AR/VR sportů zkoumalo herní zapojení, sociální přítomnost, osamělost a psychickou pohodu. Jde o observační data – ukazují souvislosti, ne prokazují příčinu. Pro praxi je vhodné testovat AR/VR jako doplňkovou součást podpory duševního zdraví.


Další zdroje


Zdroj: Zdravé trendy