PLZEŇSKO

Školy z kraje se zapojily do Celoroční hry s Recyklohraním

Celoroční hra s Recyklohraním zná své vítěze. Uplynulého ročníku se zúčastnilo více než 1 600 mateřských, základních a středních škol z celé republiky, mezi nimi i ty z Plzeňského kraje.


V krajském srovnání se nejlépe dařilo Základní škole Bor (okres Tachov). Cílem soutěže je povzbudit učitele a jejich prostřednictvím i žáky k udržitelnému chování.

V průběhu roku tak žáci a studenti plnili nejrůznější úkoly s environmentální tematikou a rovněž se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. Za tyto aktivity jim byly připisovány body na školní konta vedená u Recyklohraní. Nejúspěšnějších 400 škol v celorepublikovém srovnání bylo odměněno diplomy a poukázkami do nákupního řetězce.  

V Plzeňském kraji se v regionálním pořadí nejlépe umístilo těchto deset škol:

Pořadí

Název školy

Body

1

Základní škola Bor, okres Tachov, příspěvková organizace

7 058

2

Základní škola Dobřív, okres Rokycany

5 682

3

10. základní škola Plzeň, nám. Míru 6, příspěvková organizace

5 313

4

Základní škola a mateřská škola Bolešiny, příspěvková organizace

3 667

5

ZŠ a MŠ Úterý

3 449

6

Základní škola Chlumčany, okres Plzeň-jih

3 279

7

Mateřská škola Záchlumí, okres Tachov, příspěvková organizace

3 191

8

26. základní škola Plzeň, Skupova 22, příspěvková organizace

3 005

9

Mateřská škola Merklín

2 697

10

Základní škola J. V. Sládka  Zbiroh, okres Rokycany, příspěvková organizace

2 685

Odměnou v regionech je příspěvek na exkurze.

Vedle celostátního pořadí odměňuje Recyklohraní dle získaných bodů také nejlepší školy v jednotlivých krajích. Prvním třem nejaktivnějším školám v každém kraji přispívá částkou ve výši až 5 tisíc korun na exkurzi, která je tematicky zaměřená na udržitelné spotřebitelské chování. Děti se tak mohou podívat, jak to v praxi vypadá třeba na dotřiďovací lince na obaly, v recyklačním provozu, ve sběrném dvoře nebo v čistírně odpadních vod. 

„Praktická zkušenost je pro děti i studenty důležitá, protože kromě informací získávají i osobní zážitek, který jim pomáhá snadněji měnit své návyky a více se zajímat o dění ve svém blízkém okolí. Proto nám dává smysl podporovat proces učení i touto formou,“ upozorňuje Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní. Příspěvek lze využít na úhradu dopravy, případně vstupného.

Jak se zapojila vítězná škola?

Jednotlivé školy a školky posílají pečlivě zpracované dokumentace svých aktivit, kde      nechybí ani spousta fotografií. Děti z 1. stupně vítězné ZŠ Bor například plnily průběžné úkoly Recyklohraní jako třeba Pojďme léčit českou krajinu. V průběhu celého školního roku žáci také v rámci sběrových akcí odevzdávali k recyklaci drobné elektro, baterie, mobilní zařízení i tonery.

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.

Poděkování patří také spoluorganizátorům programu a Celoroční hry, společnostem ECOBAT a Elektrowin, z jejichž příspěvků Recyklohraní mohlo pro školy pořídit odměny. I v nadcházejícím školním roce se školy budou moci do Celoroční hry s Recyklohraním zapojit.