Počet případů školní šikany podle dostupných údajů dlouhodobě narůstá a téma se stále častěji dostává do popředí zájmu škol i rodičů. V reakci na tento vývoj se posilují preventivní aktivity a vzdělávací programy, mezi které patří také promítání filmu KiDÓ, jenž má pomoci dětem lépe porozumět problematice šikany a ukázat způsoby jejího řešení.
Rostoucí počet případů a důraz na prevenci
Podle údajů Linky bezpečí se v posledním roce zvýšil počet kontaktů týkajících se šikany, přičemž meziroční nárůst dosáhl čtrnácti procent. Na odborníky se obrátily téměř dvě tisícovky dětí a dospívajících, kteří se setkali s nevhodným chováním ve školním prostředí. Školy na tuto situaci reagují rozšiřováním preventivních programů a podporou vzdělávacích aktivit zaměřených na včasné rozpoznání a řešení rizikového chování.
Film KiDÓ jako nástroj osvěty
Součástí preventivních opatření je také promítání filmu KiDÓ, který dětem přibližuje problematiku šikany formou srozumitelného příběhu. Programy doprovází diskuze se žáky, během nichž se hovoří o tom, jak šikanu rozpoznat, jak se v podobných situacích zachovat a na koho se obrátit. Tvůrce filmu Matěj Dereck Hard do projektu zapojil také symbolické postavy plyšových hrdinů, které mají dětem připomenout, že odvaha a správný postoj mohou významně ovlivnit řešení obtížné situace.
Příběh jako prostředek porozumění
Film představuje příběh chlapce, který čelí opakovanému nátlaku ze strany spolužáků během cest do školy. Důraz je kladen na význam podpory okolí a hledání vnitřní síly, která pomáhá situaci zvládnout. Cílem projekcí je posílit u dětí schopnost rozpoznat nevhodné chování a povzbudit je k tomu, aby se nebály svěřit se s podobnou zkušeností dospělým.
Otevřená komunikace a bezpečné prostředí
Školy zaznamenávají, že promítání filmu KiDÓ často otevírá prostor pro další rozhovory mezi žáky, pedagogy i rodiči. Díky tomu se daří vytvářet bezpečnější prostředí a posilovat povědomí o možnostech, jak šikanu řešit. Žáci se podle zkušeností škol lépe orientují v tom, na koho se mohou v případě potíží obrátit a jaké kroky je možné podniknout.
Širší prevence a systémová podpora
Vedle školních aktivit se na prevenci podílejí také městské části, které zavádějí komplexní programy zaměřené na duševní zdraví dětí, vztahy v kolektivu a prevenci rizikového chování. Tyto programy pomáhají posilovat důvěru mezi žáky a pedagogy a podporují otevřenou komunikaci, která je zásadní pro včasné zachycení a řešení problémových situací.
Zdroj: REGIONPRAHA.CZ

