
Přeštice díky radarům v tunelu Valík na dálnici D5 mají největší příjmy z radarů v Plzeňském kraji. Zpracovávají přestupky pro Policii ČR a ročně vydělávají miliony korun. Případy zpracovává městský úřad se zvýšenými nároky na zaměstnance a vybavení. Část příjmů je reinvestována do městského rozpočtu.
Plzeň nebo Klatovy mohou Přešticím jen závidět, protože díky radarům v tunelu Valík na dálnici D5 mají největší příjmy z radarů v celém Plzeňském kraji. V minulých dvou letech dosáhly příjmy zhruba na třináct milionů korun, a letos se očekává ještě vyšší částka.
Tato agenda však přináší zvýšené nároky na městský úřad v Přešticích, který musel v minulosti přijmout pět nových zaměstnanců a zvýšit investice do poštovních služeb.
Rok 2011 znamenal přechod agendy spojené s Valíkem pod Přeštice, ačkoliv tunel Valík je územně součástí Štěnovic. Štěnovice, coby obec, nemají pravomoc vymáhat přestupky, což vede k tomu, že všechny přestupky řeší Přeštice jako obec s rozšířenou působností.
Tajemnice Městského úřadu v Přešticích Zdeňka Alblová uvedla, že zařízení měřící rychlost ve Valíku patří Ředitelství silnic a dálnic, nikoliv městu Přeštice, a veškeré přestupky zpracovává Policie ČR, která je poté elektronicky předává Přešticím. Přeštice žádné vlastní radary nemají.
Agenda uvalená na město je rozsáhlá a náročná. Vedoucí správního a dopravního odboru, Zdeněk Hudeček, popsal nárůst přestupků po zvýšení maximální povolené rychlosti z 80 na 100 km/h. Tak výrazně, že počet přestupků se rapidně zvýšil na sedm set týdně, což nikoho nepřipraveného překvapilo.
V loňském roce další zvýšení nastalo díky instalaci čidel měřících rychlost nákladních vozidel v rámci nově zřízeného povrchu tunelu, což vedlo k oznámeným 36 150 přestupkům za rok.
Zpracování přestupků je náročné, protože každý případ je třeba pečlivě posoudit. Průměrně 70 procent adresovaných výzev jsou uhrazeny dobrovolně, ostatní případy postupují do správního řízení.
Přestože se může zdát, že město z příjmů výrazně těží, záležitost si vyžádala velkou investici nejen do zaměstnanců a softwarového vybavení, ale i poštovních služeb. Co zbyde po pokrytí nákladů, míří do městského rozpočtu na například opravy silnic.