PRAHA

Pražské školní ulice: Ranní bezpečnost dětí na prvním místě

Bezpečná cesta pro žáky je v hlavním městě stále důležitějším tématem. V současnosti funguje v Praze 13 školních ulic, které se v ranních hodinách uzavírají automobilové dopravě. Cílem je zajistit větší bezpečí dětí při příchodu do škol a omezit dopravní zácpy v jejich bezprostředním okolí.


Bezpečnější prostředí pro školáky

Každé pracovní ráno mezi sedmou a devátou hodinou se v Praze uzavírá celkem 13 školních ulic. Opatření má zlepšit bezpečnost dětí a přispět k plynulejšímu rannímu provozu. I když rodiče často nemohou dojet přímo ke škole, omezení dopravy podle města motivuje žáky k chůzi, jízdě na kole, koloběžce nebo využívání veřejné dopravy. Inspirací je například Londýn či Paříž, kde fungují stovky podobných projektů. Praha sice zatím dohání zahraniční zkušenosti, ale zájem o bezpečnější ulice postupně roste.

Rozložení projektů v jednotlivých částech města

Nejvíce školních ulic se nachází v Praze 6, kde tři nové vznikly právě letos v září. Podle mluvčího radnice Marka Zemana se tento systém osvědčil – školy i rodiče ho přijali pozitivně a oceňují klidnější prostředí před školami. Také Praha 7 má se školními ulicemi dobrou zkušenost. Z průzkumu mezi více než šesti sty rodiči vyplynulo, že přes 70 % z nich vnímá opatření jako přínosné a potvrzuje větší bezpečnost dětí při ranním příchodu.

Praha 11 a Praha 12 zatím školní ulice nezavedly, zatímco Radotín projekt spustil už v minulém roce. Podle místostarosty Miroslava Knotka je s výsledkem spokojena naprostá většina obyvatel i návštěvníků školy. Podobně pozitivní reakce přichází i z Prahy 10, kde byl úspěšný projekt Školní plácek u ZŠ Solidarita přeměněn na trvalou školní ulici a radnice zvažuje rozšíření i na další lokality.

Naopak Praha 5 zatím rozšíření neplánuje, zatímco Praha 4 má již vytipované dvě nové školy – ZŠ Nedvědovo náměstí a ZŠ Jižní. Nový projekt připravuje také Praha 8 před ZŠ Hovorčovická. V Praze 3 se o školních ulicích diskutuje, především u ZŠ Perunova a ZŠ Jaroslava Seiferta, kde se zvažují i menší stavební úpravy pro zvýšení bezpečnosti dětí.

Taktický urbanismus a nové přístupy

Součástí rozvoje školních ulic je i využití tzv. taktického urbanismu. Ten spojuje bezpečnost s estetikou a proměňuje ulice v atraktivnější veřejný prostor. Například před ZŠ Grafická v Praze 5 byl v červnu realizován barevný asfaltový design doplněný květináči místo parkovacích sloupků. Podle mezinárodní studie Asphalt Art Safety Study tato opatření snižují počet dopravních nehod až o polovinu. V Praze 3 se do podobného projektu zapojily i děti ze ZŠ Jarov, které navrhly vlastní „asfalt art“, jenž nyní zdobí prostor před školou.

Jak uvádí odborníci ze spolku Pěšky městem, školní ulice nejsou jediným způsobem, jak zvýšit bezpečnost v okolí škol. K dalším účinným opatřením patří zvýšené křižovatky, které zklidňují dopravu a zároveň zlepšují přehlednost pro řidiče i chodce. Závěrečná zpráva magistrátu doporučuje při rozšiřování projektu zohlednit i dostatečné parkovací kapacity a bezpečné trasy pro pěší, aby školní ulice sloužily všem – dětem, rodičům i obyvatelům dané čtvrti.


Zdroj: REGIONPRAHA.CZ