PRAHA

Praha zažije revoluci v rozvozu: autonomní vozítka Foodora na startu

V pražském Karlíně začne firma Foodora na konci září testovat autonomní vozítka pro rozvoz jídla. Testy se zaměří především na oblast Thámovy ulice, kde technologie již získala schválení dopravní komise Prahy 8. Vozítka využívají pokročilé senzory a kamery.


Testovací provoz autonomních vozítek v Karlíně

V pražském Karlíně se chystá nový projekt rozvozu jídla, který přináší firma Foodora. Ta začne na konci září testovat autonomní vozítka pro rozvoz jídla. Otestují jejich funkčnost zejména v oblasti Thámovy ulice a okolí. Tato technologie byla nedávno schválena dopravní komisí Prahy 8.

Práce na rozvoji pokračují

Mediální zástupkyně Foodory, Marie Cicváreková, uvedla, že společnost intenzivně pracuje na přípravě robota, avšak přesné datum jeho nasazení zatím nesdělila. Tento přístup firma uplatňuje ve všech zemích, kde působí, včetně Švédska a Norska.

Konkurenční reakce

Konkurenční společnost Wolt, zaměřená na rozvoz jídla, nevylučuje možnost využití autonomních vozítek v budoucnosti. Její mluvčí, Tomáš Kubík, potvrdil, že různé formy automatizace a inovativních doručovacích řešení testují, především tam, kde je nejlépe přizpůsobená legislativa a prostředí. Zdůraznil, že v Praze plán na plné nasazení autonomních vozítek zatím není, a pokud k nasazení dojde, půjde o doplněk k práci kurýrů.

Právní rámec a technické podrobnosti

Podle informací mluvčího Prahy 8, Martina Šalka, jsou roboti podle právního rámce považováni za chodce, což znamená, že nepotřebují žádná zvláštní povolení. Před zahájením testovacího provozu firma přesto požádala komisi rady městské části o projednání a doporučení záměru, které obdržela. Radní pro dopravu, Tomáš Slabihoudek z TOP 09, uvedl, že vozítka jsou vybavena četnými senzory a kamerami, které rozpoznají různé překážky na trase.

Konkrétně vozítka využívají elektrický pohon a mají průměrnou rychlost tři až čtyři kilometry za hodinu. Maximální rychlost je stanovena na osm kilometrů v hodině. Jsou vybavena 12 kamerami, ultrazvukovými senzory a radarem, který zajišťuje přehled v celém okolí robota. To jim umožňuje reagovat na překážky a případně kontaktovat vzdáleného operátora při náročných situacích.

Vize firmy a reakce konkurence naznačují, že autonomní technologie se v budoucnosti mohou stát nedílnou součástí městské logistiky a dopravy, přestože se nacházejí teprve ve fázi testování a přípravy na plné nasazení do denního provozu.


Zdroj: REGIONPRAHA.CZ