Do pražských ulic vyrážejí nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T. Dopravní podnik hlavního města Prahy jich letos nasadí sedm a postupně je uvede do ostrého provozu. Moderní vozy nabídnou vyšší kapacitu, pokročilé bezpečnostní systémy a představují významný krok vpřed po více než dvacetileté pauze ve vývoji nových typů pražských tramvají.
Nová éra pražské tramvajové dopravy
Dopravní podnik hlavního města Prahy postupně nasazuje do provozu všech sedm nových tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Tyto moderní vozy budou jezdit na lince 12 spojující Lehovec a Sídliště Barrandov, přičemž jejich zázemím je vozovna Hloubětín. První nasazení do ostrého provozu proběhne začátkem listopadu a během několika dní vyjedou všechny nově dodané soupravy. Dopravní podnik plánuje, že do konce roku budou v provozu všechny tramvaje z první objednávky, přičemž další rozšíření se chystá i na jiných linkách.
Podle zástupců DPP mají nové vozy přinést především větší komfort a kapacitu. Zavedení typu 52T je vnímáno jako začátek nové etapy modernizace pražské tramvajové sítě, která by měla být postupně posílena o desítky dalších vozů v rámci plánované obnovy vozového parku.
Technické parametry a inovace
Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T mají délku 32 metrů a šířku 2,5 metru. Pojmou až 243 cestujících, z toho 173 sedících, což představuje přibližně šestnáctiprocentní nárůst kapacity oproti předchozímu modelu 15T. Maximální rychlost činí 70 kilometrů za hodinu a konstrukce vozů je navržena speciálně pro pražské podmínky – tedy pro úzké oblouky a členité tratě městské sítě.
Každý vůz stojí 82,5 milionu korun bez DPH. Mezi nejvýznamnější technologické prvky patří pokročilý protikolizní systém. Ten využívá kamery a uložené mapové podklady, díky nimž vytváří virtuální tunel sledující okolní prostor s přesností na deset centimetrů. Pokud systém zaznamená překážku, upozorní řidiče a v případě potřeby aktivuje nouzové brzdění.
Postupné dodávky a schválení pro provoz
Letos DPP převezme celkem dvacet nových tramvají, dalších dvacet bude následovat v příštím roce. Na zbytek může být využita opce, která by umožnila rozšířit vozový park až na dvě stě vozidel v celkové hodnotě 16,6 miliardy korun bez DPH. Prvních sedm tramvají již získalo od Drážního úřadu průkaz způsobilosti a byly oficiálně převzaty do majetku dopravního podniku, což umožňuje jejich nasazení do pravidelného provozu s cestujícími.
Podle informací z DPP nové tramvaje zlepší komfort cestujících, zvýší bezpečnost provozu a zároveň sníží náklady na údržbu. Moderní vozidla tak symbolicky uzavírají dvacetiletou etapu bez zásadní inovace v oblasti tramvajové dopravy a otevírají prostor pro další rozvoj moderní městské mobility v Praze.
Zdroj: REGIONPRAHA.CZ


