PRAHA

Praha dokončuje Dvorecký most: Spojení Smíchova a Podolí bez aut

Praha dokončuje Dvorecký most spojující Smíchov a Podolí přes Vltavu. Projekt za 1,075 mld. Kč zahrnuje tramvajové koleje a je plánován k dokončení v listopadu. Komplikace způsobily geologické problémy, což zvedlo náklady.


Praha se připravuje na dokončení významného infrastrukturního projektu – Dvoreckého mostu, který propojí smíchovský a podolský břeh Vltavy. Stavba, která začala v září 2022 a má být dokončena v listopadu, už dospěla do fáze pokládání tramvajových kolejí. Celková cena tohoto projektu činí 1,075 miliardy Kč, což je více než původně plánovaných 972 milionů Kč.

Nový most, který bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a chodcům, umožní přejezd automobilům pouze v případě záchranných složek. Délka mostu dosahuje 388 metrů a jeho šířka činí 16 metrů. Vznikne mezi Prahou 4 a 5 a ponese jméno některé z významných žen, které budou zvoleny veřejným hlasováním.

Stavbu komplikovaly nečekané geologické potíže v oblasti řeky a břehu, které přinesly nutnost jiných technických řešení. Pod ulicí Strakonická byly odhaleny neznámé konstrukce a dutiny, což vedlo ke zpoždění a navýšení nákladů. Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib již dříve vysvětlil, že tyto anomálie nebyly objeveny ani při detailních průzkumech.

Změny se dotýkají i okolí mostu, kde na levém břehu vyrůstají nové obytné komplexy. Na pozemcích bývalého zlíchovského lihovaru vznikají dva bloky bytových domů. Druhý blok komplexu už dosáhl několika pater a v areálu bude nabídnuto více než pět set bytů. Nedaleko smíchovského konce mostu se navíc plánuje rekonstrukce původního lihovarského komína a výstavba nové dominanty ve formě obytného „komína“ či majáku.

Stavba pohltí významnou část historie oblasti, neboť nahrazuje brownfield po zrušeném lihovaru Fischl a synové, jehož historická budova Varny se promění v galerii. Projekt tak nejen integruje moderní architekturu s historickým kontextem, ale přispěje také k revitalizaci celé lokality.