
Plzeňský kraj zachová v příštím roce rozsah veřejné železniční i autobusové dopravy, přestože rozpočet na dopravní obslužnost bude zvýšen o 4 % na 2,258 miliardy korun. Nárůst financí reflektuje valorizace ve smlouvách s dopravci a inflaci.
Plzeňský kraj schválí rozpočet na dopravní obslužnost pro příští rok ve výši 2,258 miliardy korun, což je meziročně o čtyři procenta více. Celkové prostředky jsou rozděleny mezi železniční a autobusovou dopravu podle provozních potřeb a smluv s dopravci.
Na provozování regionální drážní dopravy půjde 1,436 miliardy korun, o 66 milionů korun více než letos. Na autobusy to bude 822 milionů korun, o 22 milionů korun více než loni. Podle vedoucího krajského odboru dopravy Dušana Pakandla se nárůst týká zejména valorizací ve smlouvách s dopravci a inflace, která se promítá do mezd řidičů, cen pohonných hmot a náhradních dílů.
Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) nejde o dramatický nárůst.
Kraj nemusí příští rok vyhlašovat soutěž na nového dopravce na žádnou linku. Předpokládáme stabilní nastavení služeb, a proto nebudeme dělat výrazné změny. Kromě toho bylo v uplynulém období pořízeno čtyř nových autobusů, které pořídila Arriva (zajišťuje pro kraj autobusovou dopravu do roku 2030); nové stroje budou nasazovány především v lokalitách Nová Hospoda a Stříbro na Tachovsku, kde poptávka roste a je potřeba nasazovat větší vozidla.
Krajský organizátor veřejné dopravy POVED nyní začíná koordinovat krajské a městské linky. Diskuse, kterou kraj zorganizuje po oblastech, potrvá zhruba rok. Cílem je do pěti let připravit vysoutěženého nového autobusového dopravce a zajistit tak kontinuitu zajištění vozidel i obslužnosti.
Kraj se podle Číška podařilo vybrat autobusového dopravce Arriva včas a za nižší ceny, než byly dosud platné. Arriva zajišťuje veřejnou dopravu v regionu od června 2020. Většina měst kromě Klatov a Plzně si objednala Arrivu i pro městskou hromadnou dopravu. V kontraktu byla rezervována opce na další kilometry, kterou jsme v minulosti doobjednávali a která nyní posílí dopravní nabídku ve městech.
Podle Číška se začíná pracovat na lepší koordinaci linek z pohledu měst a regionu a zároveň se řeší, jaký typ autobusu by měl projíždět městem a který by mohl vyjet také do okolí. Tento proces bude součástí příštího roku a má vyústit v efektivnější propojení prostředků veřejné dopravy v celém regionu.
Co z toho vyplývá pro cestující
V příštím roce zůstává zachovaný stávající rozsah veřejné dopravy a vyjednané kapacity. Jízdenky za jednotlivé jízdy se mohou v budoucnu zvýšit v souvislosti s inflací, avšak předplatné by mělo zůstat beze změn. Úpravy cen odrážejí dlouhodobě rostoucí provozní náklady, zatímco snaha kraje zůstává u stabilní nabídky pro regionální i městskou dopravu.
Dramatické změny neděláme.Náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN)
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ