
Plzeňský kraj plánuje stavbu obchvatu pro tři obce u Plzně a dálnice D5, která má začít za dva až tři roky. Projekt má propojit Kyšice, Dýšinu a Chrást a omezit tranzitní dopravu. Financování závisí na získání prostředků z národního rozpočtu.
Stavba obchvatu tří obcí u Plzně a na D5 by mohla začít do dvou tří let. Napojí na ni i Červený Hrádek a Újezd a průmyslovou zónu IPPE v Dýšině.
Podle informací kraje má jít o projekt, který propojí oblasti kolem Kyšic, Dýšiny a Chrástu a zároveň vytvoří nová spojení pro napojení na okolní komunikace. Náměstek hejtmana Pavel Čížek uvedl, že příprava se týká parametrů silnice první třídy, i když bude krajskou silnicí druhé třídy, aby měla dostatečnou šířku a kapacitu. „Je to složitý projekt. Míjí všechny inženýrské sítě, tedy hlavně elektrárenskou infrastrukturu, ale na několika místech i ropovod,“ zní citace z vyjádření krajských představitelů.
Připravuje se v parametrech silnice první třídy, i když to bude krajská silnice druhé třídy. Aby měla dostatečnou šířku a kapacitu. Je to složitý projekt. Míjí všechny inženýrské sítě, tedy hlavně elektrárenskou infrastrukturu, ale na několika místech i ropovod, Pavle Čížek (STAN)
Podle Dušana Pakandla, vedoucího krajského odboru dopravy, by šlo původně o silnici první třídy zřizovanou Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), avšak to má o stavbě jinou prioritu. „Půjde o vysoké náklady v miliardách korun,“ uvedl Pakandl. Celá trasa by měla dle jeho vyjádření činit více než 15 kilometrů; nejprve bude realizována etapa Kyšice – Dýšina.
Co se týče financování, EU dotace v novém programovém období nemusí být pro projekt zajištěny, a proto kraj plánuje získat prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud by peníze nepřišly, realizace by mohla být ohrožena.
Starosta DýšinyJaroslav Egrmajer (Život pro obec), jenž bojuje za obchvat již 11 let, uvedl, že trasa by měla ulevit Kyšici, Dýšině a Chrástu od tranzitní nákladní i osobní dopravy. Podle něj je projekt navržen tak, aby přeložka II/180 měla zhruba šest kilometrů a stejně dloué byly i navazující komunikace. V územním řízení o obchvatu, který je v územních plánech kraje i obcí, podali vlastníci pozemků řadu námitek.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ