PLZEŇSKO

Plzeň prý patří mezi deset měst s nejplynulejší dopravou

Podle Friendly City Indexu 2025 dosáhla Praha nejlepšího výsledku mezi hlavními městy ve střední a východní Evropě díky vyvážené dopravní infrastruktuře. Brno a Plzeň se řadí mezi deset měst s nejplynulejší dopravou. Silná veřejná doprava a její časté využívání přispívají ke snížení dopravních zácp.


Praha dosáhla vůbec nejlepšího výsledku mezi hlavními městy, Brno a Plzeň pak patří mezi deset měst s nejplynulejší dopravou ve střední a východní Evropě.

Podle dat Friendly City Indexu z roku 2025, které sledují kvalitu života a rozvoj měst ve střední a východní Evropě, se česká metropole vyjímá svým vyváženým dopravním mixem. Praha zaznamenala nejlepší výsledek mezi hlavními městy regionu, zatímco Brno a Plzeň se dostaly do desítky nejplynulejší dopravy v celém regionu.

Společným jmenovatelem českých měst je především silná a dostupná síť veřejné dopravy – podle dat Friendly City Indexu využívá MHD jako hlavní způsob přepravy více než 38 procent Čechů, což je jeden z nejvyšších podílů ve střední Evropě. Právě vyvážený dopravní mix, kde se lidé častěji spoléhají na metro, tramvaje a regionální spoje než na osobní auta, pomáhá českým městům udržet plynulejší provoz i v dopravních špičkách.

Podle průzkumu tráví více než dvě hodiny týdně v dopravní zácpě 35,6 procent obyvatel měst střední a východní Evropy. To je pro kontext více než 100 hodin ročně. Nejhorší situace je v Rumunsku, devět z deseti nejhorších měst v žebříčku pochází právě z této země. Na opačném konci spektra se umístily Lotyšsko, Slovensko, Estonsko a Česká republika, které tvoří čtveřici zemí s nejplynulejší dopravou v regionu.

Praha v čele metropolitního srovnání

V rámci metropolí regionu je Praha nejlepší z celého srovnání – pouze 24 procent obyvatel zde tráví v dopravních zácpách více než dvě hodiny týdně. Například v rumunských městech Bukurešti je to 74,5 procenta a v Temešváru dokonce 75 procent.

“Ač se to na první pohled nemusí zdát, Praha patří dlouhodobě k nejméně přetíženým městům ve střední Evropě. Pomáhá tomu kombinace silné sítě MHD, tramvají a metra, ale také fakt, že Češi využívají veřejnou dopravu výrazně častěji než obyvatelé okolních zemí,”Josef Rückl

Dopravní přetížení zároveň mění chování lidí. Více než polovina respondentů ze střední a východní Evropy (53 procent) přiznává, že se kvůli kolonám vyhýbá dopravní špičce. Často také mění své dopravní zvyklosti. Na veřejnou dopravu přešlo 38 procent motoristů, 28,5 procenta na chůzi a deset procent na kolo nebo koloběžku. Češi spolu s Estonci patří mezi ty, kteří MHD volí nejčastěji, celkem 39 procent. Z top 10 měst v regionu, ve kterých lidé jako primární způsob pro cestování volí právě hromadnou dopravu jsou hned čtyři česká města - Ostrava, Praha, Brno a Olomouc.

Friendly City Index je dlouhodobý mezinárodní výzkumný projekt, který sleduje kvalitu života a rozvoj měst ve střední a východní Evropě z pohledu jejich obyvatel. Zaměřuje se na dostupnost služeb, dopravní infrastrukturu, zeleň, finanční situaci domácností a další faktory, které formují každodenní život ve městě. Průzkum proběhl v roce 2025 v 54 městech devíti zemí regionu. Konkrétně se jednalo o Chorvatsko, Česko, Estonsko, Litvu, Lotyšsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Ukrajinu.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ