
Ostrava se chystá na unikátní projekt – most na Karolině bude chrlit plameny a úmyslně rezavět. Dílo podle návrhu Romana Kouckého vyjde na 342 milionů korun a nabídne jak automobilové, tak pěší a cyklistické zóny. Výstavba má být dokončena koncem roku 2026.
Most chrlící plameny bude stát už za rok. Ostrava hledá, kdo jej postaví
Na Karolině vyroste nový most, který bude chrlit plameny a záměrně rezavět. Stavba vyjde na 342 milionů korun a má být dokončena v závěru příštího roku.
Nový most nahradí stávající dvoumostí Na Karolině, které spojuje Moravskou a Slezskou Ostravu a které je už ve špatném technickém stavu. Postaven bude podle návrhu architekta Romana Kouckého a nabídne nevšední podívanou: z konstrukce budou do obou stran moci šlehat plameny, počítá se i s jeho postupným rezivěním.
V současné době probíhá výběrové řízení na dodavatele stavby, která má stát 342 milionů korun. Zhotovitel nejenže postaví most, ale přebuduje i tři křižovatky po jeho obou stranách. „Jedna zůstane styková, dvě budou přestavěny na okružní. Prostorové uspořádání a dopravní řešení nového mostu reaguje na dopravní zatížení a dopravní význam, které již aktuálně neodpovídají předpokladům v době výstavby stávajících mostů,“ objasnil Břetislav Riger, náměstek primátora pro dopravu a investice.
Zatímco na původním soumostí jsou dnes čtyři jízdní pruhy, na novém mostě bude automobilový provoz úmyslně regulován. Budou zde dva jízdní pruhy pro auta a nově i pěší a cyklistická zóna. „Kapacita dvoupruhové komunikace je 25 až 35 tisíc vozidel za den. Budoucí intenzity na mostě Na Karolině by dále měl snižovat nový most přes Ostravici s prodloužením ul. K Trojhalí, která je určena pro tranzitní dopravu a objezd centra Moravské Ostravy,“ objasnil na svých stránkách ostravský Městský ateliér prostorového plánování a architektury MAPPA.
Jedním z cílů je také vyšší architektonická kvalita. Nový most se má stát jednou z urbanistických dominant území Na Karolině a navázat na okolní výstavbu, tedy univerzitní kampus či postupně proměňované nábřeží Ostravice.
V architektonické soutěži o jeho podobu zvítězil návrh zkušeného architekta Romana Kouckého. Ten jako základní materiál zvolil ocel, která odkazuje na historii Ostravy jako města hutí a železáren.
Firmy mohou podávat nabídky do poloviny října. Po nabytí účinnosti smlouvy má zhotovitel 60 dní na přípravné práce. Poté má 40 týdnů na samotnou realizaci stavby. Hotovo by mělo být do konce roku 2026, přičemž předcházet mu bude bourání původního soumostí. Gabriela Pokorná s tím uvedla v oficiálních údajích magistrátu.
Zdroj: REGIONOSTRAVA.CZ