
Obchvat Losiné a Chválenic, klíčové části nové silniční infrastruktury, mají odlehčit tranzitní dopravu v obcích. Stavba obchvatu Losiné má začít v roce 2027, s dokončením v roce 2029, načež má navázat obchvat Chválenic. Plány zahrnují možné rozšíření dálnice D20.
Obchvat Losiné, dlouhý 5,5 kilometru, je klíčovou částí nové infrastruktury plánované na výpadovce do jižních Čech. Podle dosavadních plánů by se jeho stavba měla zahájit v roce 2027. O dva roky později má navázat výstavba téměř osmikilometrového obchvatu Chválenic, který má odklonit tranzitní dopravu i mimo obce Želčany a Vlčtejn.
Dle vyjádření Miroslava Blabola, ředitele plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je dokumentace pro stavební povolení obchvatu Losiné již připravena a žádost o jeho vydání byla podána. Dále zmínil, že výkupy pozemků mají začít ještě letos a pokud vše půjde podle plánu, stavba by měla začít v roce 2027.
Plánovaný obchvat povede severní částí Losiné, za obcí a okrajem lesa, a povětšinou se schová v zářezu s protihlukovými valy. Dokončení této části se očekává v roce 2029, kdy by současně měla začít výstavba západního obchvatu Chválenic. Šéf ŘSD uvedl, že je již požádáno o územní rozhodnutí.
Starosta Chválenic Pavel Kvídera vyjádřil naději, že stavba obchvatu se blíží, byť ho zneklidňuje nedávno zveřejněná vize možného budování dálnice D20. Tato dálnice by podle plánů měla snížit tranzitní zatížení Prahy a protáhnout se mimo jiné kolem Písku a Jindřichova Hradce.
Mezi Plzní a Pískem má D20 částečně kopírovat stávající výpadovku na České Budějovice. I když se prozatím jedná o mapu možného budoucího rozvoje do roku 2050, nebylo by podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla špatné promyslet investici do této části silniční sítě.
Městečko Nepomuk, ležící na trase do jižních Čech, má dohodu s ŘSD -- pokud nebude požadovat obchvat, vznikne zde sjezd do průmyslové zóny Třebčice. Starosta Vladimír Vokurka potvrdil, že tato úprava by nezasáhla negativně do dopravních řešení, a zůstává prioritou.
Přestože vize D20 a dalších okruhů je spíše námětem k úvahám o budoucím rozvoji silniční sítě ČR po dokončení základní dálnice, představuje důležitý impuls pro analýzu ekonomické přínosnosti a dopadů na regionální i tranzitní dopravu.