
Správa železnic vyhlásila zakázku na projektanta pro přestavbu a zdvoukolejnění trati Plzeň–Horažďovice předměstí. Projekt předpokládá zvýšení rychlosti na 160 km/h, práce plánovány na 2027–2030. Náklady odhad 14 mld Kč. Modernizace zahrne druhou kolej, rekonstrukce stanic a bezbariérové přístupy.
Správa železnic vyhlásila veřejnou zakázku na projektanta, který připraví kompletní dokumentaci pro plánovanou přestavbu a zdvoukolejnění železniční tratě z Plzně do stanice Horažďovice předměstí. Mluvčí firmy, Nela Eberl Friebová, uvedla, že pro zpracování této dokumentace je společnost ochotna vydat částku až 228,844 milionu korun. Projektem se předpokládá zvýšení rychlosti na tomto úseku.
Předpokládané stavební práce na tomto strategickém spojení západních a jižních Čech jsou plánovány pro období let 2027 až 2030. V důsledku těchto úprav získá tato trať druhou kolej a bude umožňovat maximální rychlost vlaků až 160 kilometrů v hodině, informovala Friebová. Celkové náklady na přestavbu této trati jsou hrubě odhadovány na 14 miliard korun.
Modernizace se dotkne především přeplněné a většinou jednokolejné trati v Plzeňském kraji na úseku delším než 50 kilometrů. Stavební úpravy budou zahrnovat výstavbu druhé koleje a narovnání dosavadní trati mezi městy Koterov a Nepomuk. Po dokončení rekonstrukce se cesta vlakem mezi oběma městy zkrátí až o 12 minut.
Aktuálně je frekventovaná jednokolejná elektrifikovaná trať na hranici své kapacity a nedokáže pojmout více vlaků. Tento fakt zdůraznil před šesti lety také generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, když upozornil na potřebu ukončit éru hlavních jednokolejných tratí. Mezi příklady zmínil právě trať mezi Plzní a Českými Budějovicemi, která stále čeká na zdvoukolejnění.
V rámci modernizace trati plánuje Správa železnic také rekonstrukce stanic v Nepomuku, Blovicích, Nezvěsticích a Starém Plzenci. Plánované jsou rovněž úpravy zastávek Jetenovice, Nekvasovy, Srby, Ždírec, a v Horažďovické Lhotě má vzniknout nová zastávka. Všechny tyto zastávky budou vybaveny bezbariérovým přístupem. Současně byla v Plzni zrušena stanice Koterov pro osobní dopravu a nahrazena zastávkou Slovany, která je lépe dostupná městskou dopravou.