HRADECKO

Lepší spojení do Wroclawi: Investice do silnic a železnic

Řidiče z východních Čech čekají lepší cesty do Wroclawi díky velkým investicím do silnic a železnic. Polsko investuje 15 miliard korun do rozšíření silnic. Česká strana staví obchvat Náchoda.


Řidiče z východních Čech čekají v budoucnu rychlejší a pohodlnější cesty do polské Wroclawi díky ambiciózním projektům infrastruktury. Polská Generální ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) a české Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámili investice v ceně několika miliard do silnic a modernizace železnic.

Polská strana plánuje zainvestovat přes 2,5 miliardy zlotých, tedy přibližně 15 miliard korun, do rozšíření silnic pro zlepšení plynulosti provozu mezi Klodzkem a českými hranicemi. Již byly vybrány firmy pro výstavbu prvních šesti úseků, které propojí Wroclaw s městem Bardo, ležícím nedaleko Náchoda.

Podle starosty Náchoda Jana Birkeho zůstane město důležitým bodem na trase i po dostavbě úseku S3 vedoucího do Lubawky. Birke zdůrazňuje, že modernizace dopravy má významný dopad nejen na dopravní komfort, ale i na hospodářský a turistický rozvoj regionu.

Na české straně ŘSD zahájilo výstavbu obchvatu Náchoda s plánovaným dokončením v březnu 2028, investice činí 3,2 miliardy korun bez daně. Vznikající úsek mimo zastavěná území usnadní tranzit kamionů od dálnice D11 až k polské hranici. Plánuje se rovněž první etapa dálnice D11 poblíž Královce.

Kromě automobilové dopravy se pozornost zaměřuje také na železniční síť. České a polské úřady plánují modernizaci železničních spojení, včetně trasy vedoucí přes Meziměstí. Pro urychlení cesty do Wroclawi je důležité zavedení přímého spojení mezi Hradcem Králové a Wroclawí, což by mohlo být atraktivní zejména díky snadnému přístupu na wroclawské letiště.

Správa železnic si vybrala projektanta pro modernizaci úseku trati z Náchoda do Meziměstí s realizací plánovanou na roky 2029 až 2032. Navíc se plánuje modernizace železnice z Hradce Králové přes Jaroměř až do Náchoda, díky které by měla cesta trvat pouhých 26 minut.