ÚSTECKO

Krušnohorský tunel míří k přípravě: geologické vrty odhalují strukturu terénu

Správa železnic pokračuje v rozsáhlých geologických průzkumech pro Krušnohorský tunel, který bude součástí rychlotratě z Prahy do Drážďan. Projekt počítá s 157 vrty na českém i německém území, z toho šestnáct již probíhá. Nejhlubší vrt dosáhne 546 metrů, čímž poskytne důležité informace o geologickém složení masivu Krušných hor.


Geologické průzkumy a příprava stavby

Správa železnic pokračuje v geologických průzkumech pro Krušnohorský tunel, nejdelší plánovaný podzemní úsek rychlé železniční trati mezi Prahou a Drážďany. Celkem je naplánováno 157 vrtů na českém a německém území. Dosavadní práce zahrnují šestnáct vrtů, některé dokončené, jiné právě zahájené, a další budou následovat v průběhu příštího roku. V oblasti Krásného Lesa na Ústecku vznikne vrt s hloubkou 394 metrů a nejhlubší vrt dosáhne 546 metrů, čímž poskytne klíčové poznatky o geologickém složení Krušných hor.

Význam průzkumných vrtů

Cílem této fáze průzkumů je zpřesnit technické postupy pro budoucí ražbu tunelu a snížit rizika spojená s výstavbou. Tunel je plánován jako dvoutrubkový, což potvrzují i aktuální geologické sondy. Práce vrtů postupuje rychlostí přibližně 20 metrů denně, přičemž realizace nejhlubšího vrtu je plánována na začátek příštího roku a potrvá přibližně měsíc.

Zkoumání hornin a geologických vlastností

Průzkumné vrty umožňují odborníkům analyzovat složení hornin, jejich mechanické vlastnosti a propustnost v puklinovém systému. Na základě těchto vzorků lze přesně navrhnout postupy ražby tunelu a předvídat chování razicích štítů. Tyto informace jsou zásadní pro bezpečný a efektivní postup stavby.

Parafráze odborné výpovědi

Zástupci projektu uvedli, že výsledky vrtů poskytují detailní informace o geologickém prostředí, což umožní optimalizovat metody ražby a bezpečně řídit postup tunelu v různých typech horninového masivu.

Plánovaný rozsah a právní rámec

Krušnohorský tunel bude tvořen dvěma tubusy a vytvoří nejdelší podzemní úsek železnice na české i německé straně. Z právního hlediska již krajský soud zamítl dřívější žalobu obce Chlumec, která zpochybňovala vybranou trasu. Geologická služba zároveň upozornila, že posunutí portálů není možné vzhledem ke složitosti terénu a geologickým podmínkám./p
Zdroj: REGIONUSTI.CZ