PLZEŇSKO

Kruhový chaos - nová křižovatka děsí řidiče svým bludištěm semaforů

Řidiče děsí nově přestavěná kruhová křižovatka, která se pyšní lesem semaforů a složitými pravidly. Podle mnohých může dojít k první nehodě už během prvního dne. Úpravy, včetně světelné signalizace, mají zlepšit kapacitu a bezpečnost, uvádí Správa Plzeň a ŘSD.


Ještě před samotným spuštěním provozu na přestavěné okružní křižovatce se vyrojila celá řada pesimistických předpovědí, jak špatně to dopadne. Mnozí řidiči prorokují, že první nehoda se tam stane již první den dopoledne. Na sociálních sítích už kolují i několik vtipů, které se k situaci váží.

Podle vedení Správy Plzeň a ŘSD bylo nutné řešit problematiku velkého objemu vozidel na vstupu do křižovatky. Okružní křižovatka prošla zásadní proměnou: je doplněna světelnou signalizací, doplněny jsou oddělovače jízdních pruhů a nová pravidla pro zařazování do pruhu by měla zajistit plynulejší průjezd i vyšší bezpečnost pro chodce a cyklisty.

Podrobnosti k úpravám uvádí Martina Kozlíková z Úseku výstavby ŘSD, Správa Plzeň: „Křižovatka byla doplněna světelnou signalizací, která zajistí regulaci vozidel na příjezdu do křižovatky, umožní lepší využití časové rezervy, zejména ve špičkových hodinách a zajistí bezpečnější křížení vozovky s chodci a cyklisty. Jízdní pruhy byly doplněny oddělovači jízdních pruhů, je tady potřeba, aby řidiči věnovali pozornost směrovým ukazatelům a do požadovaného jízdního pruhu se zařadili již při příjezdu k okružní křižovatce.“

Okružní křižovatka, která bývala frekvenčním bodem s provozem až kolem 50 tisíc aut denně, má nyní mít kapacitní zlepšení. Plány uvádějí, že na všech šesti ramenech bude semoforová regulace a fyzické oddělení jízdních pruhů. Protilehlá ramena budou mít vždy na dvě minuty zelenou, ostatní pruhy budou v danou chvíli stát. V rámci bezpečnosti se vybudovaly i světelně řízené přechody pro chodce na pěti výjezdech.

Podle autorů úprav měly záměry také zmírnit motivaci k nestandardním manévrům a zlepšit plynulost dopravy, zejména v ranních a odpoledních špičkách. Stavba si vyžádala investici ve výši 275 milionů korun, a cílem bylo vybudovat turbookružní křižovatku se dvěma pruhy a novými semafory na všech ramenech.

Plánované termíny a další kroky zahrnují nocní demontáž provizorního dopravního značení, následné uvedení řízení křižovatky do provozu světelnou signalizací v sobotu v brzkých ranních hodinách. Do konce října 2025 pak budou na okružní křižovatce probíhat dokončovací práce, sadové a terénní úpravy. Po spuštění provozu bude nutné dokončit osazení oddělovačů jízdních pruhů, které momentálně nelze realizovat z důvodu obousměrného provozu. Výstavba bude pokračovat v nočních hodinách s označením pracovní místa.

V souvislosti s dopravními opatřeními bude navazovat omezení na dálničním přivaděči D5 (silnice I/26 na Domažlice) pro dokončení pokládky mikrokoberce. Práce budou probíhat v jednom pruhu po dobu maximálně jednoho týdne. Důležitým faktorem zůstává zajištění provizorního obratiště pro dopravu vyjíždějící z obytné části a odstavného parkoviště TIR u obce Valcha.

Podle oficiálního vyjádření je cílem nové úpravy zvýšit kapacitu, plynulost i bezpečnost provozu. Na pěti výjezdech vznikly nové světelně řízené přechody pro chodce, a kolem křižovatky by se měli bezpečně pohybovat i chodci a cyklisté.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ