BUDĚJOVICKO

Elektrifikace železnice míří k Šumavě: zahájení prací plánováno na rok 2029

Plán elektrifikace trati České Budějovice–Volary se prodlužuje až k hranici Národního parku Šumava, nově až do Nové Pece. Zahájení prací se očekává v roce 2029, s dokončením do roku 2034 a uvedením do provozu v roce 2035. Celkové náklady jsou odhadovány na 16,2 miliardy korun.


Rozšíření trasy a nové cílové stanice

Správa železnic (SŽ) aktualizovala plán elektrifikace trati z Českých Budějovic do Volar. Projekt nyní počítá s prodloužením trasy až k hranici Národního parku Šumava, zahrnující konečnou stanici Nová Pec. Záměr překračuje původní úsek mezi Boršovem nad Vltavou a Volary a součástí je i integrace do širší modernizace jihočeského železničního uzlu. Pokud schvalovací proces začne příští rok, zahájení prací je plánováno na rok 2029.

Technické řešení a napájení trati

Nově bude elektrifikace zahrnovat střídavou soustavu a vybudování nové trafostanice v Domoradicích, která zajistí napájení trakčního vedení. Pro provoz v oblasti Národního parku Šumava se počítá s bateriovými jednotkami a dobíjecí stanicí ve Volarech. Úpravy v budějovickém uzlu zajistí kompatibilitu s bateriovými systémy a připraví trať na budoucí dopravní nároky.

Zabezpečení a modernizace uzlu

Trať bude vybavena vlakovým zabezpečovačem ETCS, jehož instalace bude koordinována s elektrifikací úseku Boršov nad Vltavou – Nová Pec. Současně se plánuje rekonstrukce budějovického železničního uzlu, zahrnující rozšíření nástupišť a další související úpravy, které propojí modernizaci s novou tratí a dopravní infrastrukturou v regionu.

Doprovodné projekty v okolí nádraží

Jihočeský kraj připravuje tunel pod nádražím, jehož dokončení se očekává kolem roku 2031, a spolupráci na podchodu z výpravní budovy do Dobrovodské ulice. Součástí projektu je rovněž parkovací dům pro více než 300 vozidel. Zahájení prací je plánováno kolem poloviny roku 2027 s předpokládanou dvouletou realizací. Tyto aktivity doplní novou trať a rozvoj regionální dopravní infrastruktury.

Harmonogram a náklady projektu

Podle informací SŽ a investiční studie jsou celkové náklady projektu odhadovány na 16,2 miliardy korun. Postupné zahájení výstavby je plánováno od roku 2030 s dokončením do roku 2034 a uvedením trati do provozu v roce 2035. Projekt zahrnuje také napojení na rakouskou železniční infrastrukturu a vznik dvou nových dopravních propojení v regionu.

Koordinace etap a spolupráce s krajem

Jednotlivé etapy modernizace a elektrifikace jsou koordinovány s ohledem na kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu. Spolupracují na nich Správa železnic, Ministerstvo dopravy a Jihočeský kraj. Připravované kroky zahrnují průběžné sledování nákladů, harmonogramů a technických parametrů, aby byla zajištěna efektivní a bezpečná realizace projektu.

Postupné projednání a další plány

Projekt elektrifikace trati České Budějovice – Volary se připravuje na postupné projednání všech fází a zajištění kompatibility s budoucí dopravní infrastrukturou. SŽ uvedla, že přivedení trolejí až do stanice Nová Pec je z provozního hlediska i z hlediska objednavatele dopravy nejvýhodnější řešení.


Zdroj: REGIONJIH.CZ