PRAHA

Dvouleté uzavírky a opravy orlické i slapské hráze zkomplikují přejezd Vltavy

Rozsáhlé opravy vodních děl na Slapech a Orlíku přinesou dlouhodobé uzavírky, které výrazně ovlivní dopravu v okolí Vltavy. Motoristé, cyklisté i návštěvníci rekreačních lokalit se musí připravit na objížďky, delší dojezdové časy a zvýšený provoz na alternativních trasách.


Dopravní omezení zasáhnou široké okolí Vltavy

V regionu kolem Vltavy se připravují rozsáhlé uzavírky spojené se dvěma velkými opravami vodních děl. Opravy orlické i slapské hráze omezí průjezd a dopadnou na motoristy, cyklisty i návštěvníky rekreačních oblastí.

Nedávno opravený most ve Štěchovicích v okrese Praha-západ čeká pravděpodobně už v nejbližších týdnech výrazný nárůst provozu. Pro široké okolí se stane hlavní spojnicí mezi oběma břehy Vltavy v době zavedení objízdných tras.

Rekonstrukce Slap přinese dvouletou uzavírku

Po Novém roce začnou opravy na hrázi vodního díla Slapy, které na dva roky znemožní průjezd po silnici vedoucí přes hráz. Stejný scénář čeká také oblast o několik desítek kilometrů proti proudu řeky, kde bude uzavřena silnice přes hráz Orlíka.

V případě Slap jde o největší rekonstrukci od výstavby vodního díla před zhruba sedmdesáti lety. Investice má podle plánu přesáhnout 194 milionů korun bez DPH. Úpravy na dlouhou dobu oddělí především Rabyni a Slapy nacházející se na protilehlých březích Vltavy. Vedení Povodí Vltavy uvádí, že se jedná o nevyhnutelný krok nutný pro bezpečný provoz hráze.

Projekt se připravoval několik let a jde o generální opravu mostovky, která zahrnuje výměnu vodorovných nosných konstrukcí. Zahájení prací je plánováno na leden po předání staveniště a dokončení by mělo proběhnout do konce roku 2027.

Objížďky a omezení pro řidiče i pěší

Přes betonovou konstrukci neprojedou auta ani neprojdou pěší. Řidiči budou nasměrováni na objízdnou trasu vedenou přes most ve Štěchovicích. Dopravci zároveň plánují posílení autobusových spojů v dotčené oblasti.

Po dobu dvou let se nepočítá s průjezdem vozidel přes Vltavu ani po hrázi Orlíka. Důvodem je další etapa výstavby bezpečnostního přelivu. Okolní obce s omezením dopředu počítaly, přesto jej místní vnímají jako každodenní komplikaci.

Část obyvatel doufá, že práce nepřesáhnou avizované dvě stavební sezony. Zároveň se upozorňuje na to, že případný provoz přes lávku bude vyžadovat zvláštní povolení a pro běžnou dopravu nebude tato možnost příliš praktická.

Logistika pro Temelín a další plánované úpravy

Slapská oblast se připravuje také na logistický projekt související s dodávkami dílů pro opravy či dostavbu jaderné elektrárny Temelín. V lokalitě probíhá geotechnický průzkum a řeší se, zda bude nutné vybudovat lodní výtah na slapské hrázi pro přepravu nadrozměrných komponent po vodě.

Povodí Vltavy počítá s dalšími úpravami v období let 2028 až 2031, které navážou na dokončení současné generální opravy. Region se tak musí dlouhodobě připravit na změny v dopravě a nový systém objízdných tras, jejichž dopady budou průběžně vyhodnocovány podle postupu prací.


Zdroj: REGIONPRAHA.CZ