Předstírání nemoci není vynález dnešních „sick days“. Od Odyssea, který se chtěl vyhnout Troji, přes Galénovy rafinované testy na simulanty až po selfie z dovolené během neschopenky se táhne jeden příběh: když přináší výhody, nemoc se může stát scénářem. Jak lékaři i společnost poznají, kde končí soucit a začíná lest?
Předstírání nemoci má dlouhou historii — od Odysseova vyhýbání se válce přes Galénovy triky na odhalení simulantů až po dnešní „sick days“ zneužité pro volno. Z příběhů i lékařské praxe plyne jednoduché poučení: když je ve hře zisk, nemoc se může stát nástrojem — a úkolem lékaře (i společnosti) je rozlišit, kdy jde o skutečnou potřebu a kdy o lest.
Odysseus - první zpráva o simulantství
V jedné z legend hrdina Odysseus předstírá šílenství, aby se vyhnul trojské válce: orá písek a chová se nepříčetně. Jeho lest však prohlédne Palamédés, který před pluh položí malého Telemacha — Odysseus syna instinktivně chrání a prozradí se. Motiv „nemoc jako únik“ tak dostává archetypální podobu: když nemoc přináší výhodu, někdo ji může sehrát.
Římský otrok s „bolavým kolenem“ a Galénova zkouška
Řecký lékař Galén (129–216 n. l.) popisuje případ otroka, který se chtěl vyhnout práci údajnou bolestí kolene. Aby byl přesvědčivější, vyvolával zánět thapsií (Thapsia garganica), rostlinou, jež dráždí a otéká. Galén zaznamenal proměnlivé, rozporné popisy bolesti — jednou „napětí v kloubu“, jindy „pulzování uvnitř“ či „píchání jako jehlami“ — a nasadil placebo chladivou mast, která by skutečný vnitřní zánět zhoršila. Otrok po chvíli tvrdil, že bolest zcela ustoupila — a podvod se provalil. Následoval návrat do práce.
„Natřu ti koleno lékem a bolest přestane okamžitě.“ — po aplikaci masti, která jen chladí podráždění z thapsie, pacient hlásí úlevu. Kdyby šlo o skutečný vnitřní zánět, chlad by bolest naopak zvýraznil.Galen
Jak lékaři odhalovali simulanty
Galén radil, aby se nemoc „zkřížila“ s návratem povinností a omezeními: kdo se chce léčit, přijme i nepohodlí (omezí víno, hostiny, horké koupele, sex). Ochota nést důsledky léčby je silný behaviorální marker skutečné choroby. K tomu přistupují nesoulady v anamnéze, objektivní nálezy a někdy i diagnostické „zátěžové“ testy, které simulant neustojí.
Když je lest „ospravedlnitelná“
Antické texty občas připouštějí morální ambivalenci. V románu The Ephesian Tale (2.–3. stol. n. l.) hrdinka Anthia předstírá epilepsii, aby unikla prodeji do prostituce. I zde platí: účel (sebezáchrana) může být považován za vyšší dobro, přesto jde o klam, který nese následky.
Moderní simulantství: staré triky v novém kabátu
Dnes se mluví o „sick days“ zneužitých pro volno, o „zázračných uzdraveních“ po víkendu nebo o sociálních sítích, které usvědčí údajně nemocného z aktivní zábavy. Podstata se nemění: nemoc budí soucit a soucit lze zneužít. Proto je v pracovním právu i medicíně klíčová rovnováha mezi ochranou skutečně nemocných a prevencí zneužití.
AI Shrnutí (FAQ)
Další zdroje
- Encyclopaedia Britannica: Odysseus
- Encyclopaedia Britannica: Galen
- Wikipedia: Thapsia garganica (toxické účinky a dráždivost)
- Encyclopaedia Britannica: Xenophon of Ephesus a Ephesian Tale
- American Psychological Association: Malingering — přehled fenoménu
Zdroj: Zdravé trendy


