V Plzeňském kraji jsou připraveny tři významné dopravní projekty: obchvat městečka Plasy, modernizace železnic do Stodu a Nýřan, a lokálka do Heřmanovy Huti. Zdržení zahájení staveb způsobuje nejistota financování ze státního rozpočtu a SFDI.
Ve Plzeňském kraji se připravují tři významné dopravní akce, které by měly v blízké době začít. Jde o silniční obchvat kolem městečka Plasy, modernizaci a elektrifikaci železničních tratí z Plzně přes Nýřany do Stodu a o lokálku z Nýřan do Heřmanovy Huti. Státní rozpočet na příští rok a financování z SFDI zatím nejsou jasné, což zdržuje zahájení staveb.
Obchvat Plas: dva úseky, nejisté financování
Samotný obchvat, dlouhý 5,6 kilometru, se má skládat ze dvou staveb. Přípravné práce pro unikátní most nad hlubokým údolím řeky Střely už začaly v létě; vyhlídkový most bude atakovat výšku 87,3 metru nad hladinou. Cena tendru činí 763 milionů korun bez DPH a samotná výstavba závisí na schválení rozpočtu SFDI. Vítězná firma Strabag SIS měla podepsat smlouvu už dříve, avšak jednání je podmíněno financováním; zatím bez podpisu smlouvy.
Železniční projekty: načasování řeší rozpočet
Podobně jako u obchvatu je nejisté zahájení prací na modernizaci, elektrifikaci a instalaci nového zabezpečovacího zařízení mezi Plzní, Nýřany, Chotěšovem a odbočující lokálkou z Nýřan do Heřmanovy Huti. Správa železnic počítala s zahájením v letošním roce a dokončením v dalších letech, avšak termíny budou záležet na výsledku jednání o rozpočtu SFDI. U projektů zahrnujících novou dvoukolejnou trať z Plzně do Holýšova a s navazujícími úseky k Domažlicím a do Německa by se práce mohly začít v následujících obdobích a postupně pokračovat s cílem dokončit elektrifikaci do Furth im Wald do konce roku 2030.
Další akce v kraji
V kraji zůstávají rozestavěny ještě dvě velké stavby v režii ŘSD, pro které jsou podle ministra Kupky peníze zajištěné. Letos má být zprovozněné kompletně parkoviště určené hlavně pro kamiony na výjezdu z České republiky do Německa na dálnici D5 u Rozvadova na Tachovsku; v příštím roce by měla technika zamířit na opačnou stranu dálnice. Druhou stavbou je obchvat Přeštic na Plzeňsku dlouhý více než pět kilometrů, který leží na hlavním tahu z Plzně a dálnice D5 směrem na Klatovy a Šumavu. Práce začaly letos na jaře, ale archeologové při průzkumu trasy zjistili nálezy z doby bronzové a římské, což stavbu významně ovlivní a pravděpodobně ji odloží.
Podle současných plánů by se stavební práce v jednotlivých úsecích měly postupně začínat od příštího roku a do konce roku 2030 by měly elektrické lokomotivy dovézt vlaky z Plzně přes Domažlice až do bavorského městečka Furth im Wald. V regionu zůstává důležité, že termíny pro tyto projekty jsou citlivé na vývoj rozpočtu SFDI a na rozhodnutí vlády o alokaci prostředků na dopravní infrastrukturu.
V dopravní oblasti zůstává tedy klíčová dohoda o financování a včasné schválení rozpočtu. Očekávané začátky staveb v krajském měřítku se proto odvíjejí od toho, jak rychle se podaří zajistit potřebné peníze a povolení, aby region mohl naplnit slibované termíny a zásadně zlepšit průjezdnost i železniční spojení napříč Plzeňským krajem.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


