Výstavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem se blíží k dokončení. Již teď řidiči používají nové úseky, zatím ne s plnou rychlostí 130 km/h. Projekt, vedený sdružením Via Salis a postavený pod PPP režimem, má být hotov do prosince. Dálnice bude vybavena moderními systémy sledování provozu. Náklady činí 11,5 miliardy Kč, splácené postupně za 25 let.
Stavba dálnice D4 mezi městy Příbram a Písek se blíží svému závěrečnému dokončení a už nyní mohou řidiči využívat části nové komunikace. Ačkoli ještě nedosahují rychlostí 130 kilometrů za hodinu, provoz je umožněn na několika částech tohoto významného dopravního uzlu.
Řidiči již mohou projíždět novým úsekem mezi obcemi Háje a Milínem, stejně jako úsekem mezi Čimelice a Lety. Téměř třicet dva kilometrů dlouhá dálnice D4 má být kompletně dokončena letos v prosinci, přičemž hlavním zhotovitelem stavby je sdružení Via Salis, složené z francouzských společností Vinci Highways a Meridiam. Na vlastní stavební práce dohlíží sdružení DIVia stavební.
Projekt je prvním velkým dopravním projektem v České republice realizovaným v režimu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). I přes menší dopravní omezení je podle mluvčí Via Salis Daniely Pedret dokončení dálnice na dosah. Řidiči jsou žádáni, aby se přizpůsobili dočasným dopravním značením a byli obezřetní.
Práce na dálnici začaly v roce 2021 a v letošním září bylo dokončeno již 97,5 % projektu. Sdružení Via Salis bude také pečovat o šestnáct kilometrů navazujících úseků dálnice D4, které byly modernizovány jako součást tohoto projektu.
Významná část projektu představuje vybudování nového mostu přes řeku Skalici u obce Nerestce, což je technicky náročná část stavby. Nová infrastruktura zahrnuje inteligentní systémy, které budou sledovat provoz pomocí 112 kamer, 27 analyzátorů dopravního proudu a deseti meteostanic.
Náklady projektu činí přibližně 11,5 miliardy korun, které bude stát postupně splácet ve formě plateb za dostupnost během následujících 25 let. Soukromé konsorcium bude odpovědné za údržbu a provoz této důležité dopravní tepny, kterou poté předá ve výborném stavu.
Stavba byla prováděna neustále, sedm dní v týdnu, bez ohledu na počasí. Ve vrcholných časech bylo na místě zapojeno přes tisíc pracovníků a stovky strojů. Očekává se, že toto úsilí přispěje k dalšímu rozvoji regionu a zlepší mobilitu mezi Pískem a Příbramí.