BRNĚNSKO

Brno zavádí více zón s rychlostí 30 km/h, plošný limit neprojde

Loni v květnu se brněnskými ulicemi procházeli aktivisté z iniciativy Poslední generace s požadavkem na zavedení základního rychlostního limitu na 30 kilometrů v hodině po celém městě. Tato iniciativa navrhovala, aby tento limit platil v oblastech s chodci, a kde chodci nejsou, by bylo možné rychlost zvýšit.

Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) však tento požadavek odmítl. Zdůraznil, že v Brně již funguje třicítka na přibližně 370 kilometrech silnic, a to zejména v oblastech s rezidentním parkováním. Navíc připomněl, že některé silnice nepatří městu, takže na nich není možné zavést nové pravidlo, a rychlost MHD by omezovat nechtěl, aby tato zůstala atraktivní dopravní volbou.

„Necítíme závratný přínos, který by změna měla přinést občanům,” prohlásil Kratochvíl. Přesto však dodržování třicítky v oblastech rezidentního parkování považuje za užitečné, protože podle dat mají tyto zóny pozitivní vliv na bezpečnost.

Bezpečnost se stala hlavním argumentem také pro aktivisty, podporující plošné zavedení třicítky. Brno nyní plánuje řidičům připomenout nutnost zpomalit v těchto zónách pomocí vodorovného značení. „Zóny 30 jsou označeny na vjezdech a výjezdech svislým značením, ale pro větší důraz začneme řidiče upozorňovat i přímo na silnici,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Městská společnost Brněnské komunikace provede nové značení za předpokládané náklady ve výši tří milionů korun. Brno se mimo jiné odvolává na diplomovou práci z Vysokého učení technického, podle které zavedení třicetikilometrového rychlostního limitu snížilo počet střetů aut s chodci o 63 procent. Také se eviduje o 29 procent méně srážek se zaparkovanými vozidly a klesl i počet zranění.