BRNĚNSKO

Brno zahajuje stavbu tramvajové trati do Kamechy: 320 metrů tunelu a evropské dotace

Brno spouští výstavbu nové tramvajové trati na sídliště Kamechy. Součástí projektu je i 320 metrů dlouhý tunel vedený podél Vejrostovy ulice. Práce začnou v pondělí 13. října a hotovo má být do konce roku 2027. Náklady na projekt činí 2,3 miliardy korun, z čehož 85 procent pokryjí evropské dotace.


Začínají práce v terénu

Po slavnostním položení základního kamene se stavba přesouvá do praktické fáze. V pondělí 13. října odstartují první práce v terénu, které se dotknou zejména okolí smyčky Ečerova a Vejrostovy ulice. Nová trať o délce 1,4 kilometru propojí stávající smyčku s konečnou stanicí u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Dosavadní přípravy zahrnovaly především kácení stromů, projektovou dokumentaci a získání potřebných povolení.

Harmonogram výstavby

Podle informací města se s ražbou tunelu počítá na začátku roku 2026. Na trať by měly navázat stavební práce ve druhé polovině roku, přičemž veškeré činnosti jsou plánovány tak, aby co nejméně zatěžovaly obyvatele okolních čtvrtí.

Náklady na prodloužení trati dosahují 2,3 miliardy korun bez DPH. Zhruba 85 procent pokryjí evropské fondy. Stavba má být dokončena na konci roku 2027. Díky podzemnímu úseku se projekt někdy označuje jako „brněnské metro“.

Podzim 2025 přinese přeložky inženýrských sítí a terénní úpravy v prostoru budoucího tunelu. Ražba tunelu začne v prvním pololetí 2026. Poté se bude pracovat na komunikacích, mostních konstrukcích a lávkách. V druhé polovině roku 2026 začne stavba samotné tramvajové trati, spodku i svrchních vrstev. Do poloviny roku 2027 se dokončí související stavby, jako jsou měnírny, a proběhne instalace kabeláže a osvětlení. Druhá polovina roku 2027 bude patřit finálním zkouškám, elektrotechnice, kamerovému systému a úpravám okolní zeleně.

Dopravní omezení a změny v provozu

Součástí stavebních prací budou i dočasná omezení dopravy. Od 13. října začne ve Vejrostově ulici přeložka vodovodu. Proběhne ve dvou etapách, každá zhruba po 300 metrech, vždy s uzavřením jednoho jízdního pruhu a kyvadlovým provozem řízeným semafory.

Změny se dotknou i tramvajového provozu. Od 18. října bude kvůli pracím v prostoru smyčky Ečerova prodloužena linka 1 pouze na konečnou Rakovecká. Na Ečerovu bude jezdit linka 3, pro kterou dopravní podnik nasadí výhradně obousměrné tramvaje.


Zdroj: REGIONBRNO.CZ