BRNĚNSKO

Baťův kanál se prodloužil: Nové možnosti pro turisty i pracovní místa

Baťův kanál se rozšířil až do Hodonína díky otevření plavební komory Rohatec–Sudoměřice. Splavná část se prodloužila o sedm kilometrů a lodě projedou novým úsekem během zkušebního provozu, který proběhne o dvou posledních zářijových víkendech.


Baťův kanál se nově prodloužil až do Hodonína díky otevření plavební komory Rohatec–Sudoměřice. Stavba začala v roce 2023, trvala dva roky a vyžádala si náklady ve výši 340 milionů korun. Sedmikilometrový úsek řeky Moravy mezi Rohatcem a Hodonínem se napojil na dosavadních 53 kilometrů kanálu a prodloužil splavnost na celkových 60 kilometrů. Lodě budou komoru testovat během zkušebního provozu o dvou posledních zářijových víkendech, které zároveň uzavřou letošní plavební sezonu.

Podle vedení Baťova kanálu má nový úsek velký význam pro celý příhraniční region, který dlouhodobě čelí hospodářským i sociálním výzvám. Rozšíření kanálu může přispět ke zvýšení zaměstnanosti a posílení služeb cestovního ruchu. „Nový úsek umožní návštěvníkům využít širší nabídku a přiláká více turistů, což podpoří místní ekonomiku,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek. Dodal, že celkový potenciál oblasti se tímto projektem výrazně zvyšuje.

Samotná příprava stavby trvala řadu let. Investiční záměr byl schválen již v roce 2008, ale kvůli poloze na československé hranici se přípravy protáhly. Jen mezivládní dohoda mezi Českou a Slovenskou republikou zabrala pět let. Podle vedení projektu se nakonec podařilo vyřešit všechny technické i provozní aspekty a stavba proběhla podle plánu.

Nová plavební komora umožní nejen pohodlný průjezd lodí až k Hodonínu, ale je spojena i s ekologickými prvky – vznikl biokoridor, protipovodňové stání a doprovodné úpravy k obnově lužní krajiny. Zkušební provoz má probíhat o víkendech a v příští sezóně se očekává, že o využití nové komory bude velký zájem.

Budoucnost plavební cesty

Rozšíření splavnosti Baťova kanálu je součástí dlouhodobého plánu, který má propojit trasu z Otrokovic až do slovenské Skalice a dál. Podle odhadů Baťův kanál navštěvuje ročně kolem 90 tisíc lidí, přičemž potenciál návštěvnosti se odhaduje až na 150 tisíc. Do roku 2030 by měla být plavba možná až do Kroměříže, a délka trasy tak překročí 75 kilometrů.

V nejbližší době se počítá také s investicí do nového rekreačního přístavu v Hodoníně. Ten bude bazénového typu, umožní kotvení většího počtu plavidel a nabídne i zázemí pro vodní policii a protipovodňovou ochranu. Projekt má výrazně zvýšit komfort návštěvníků a posílit rozvoj turistické infrastruktury celého regionu.


Zdroj: REGIONBRNO.CZ