OLOMOUCKO

Autovraky z Olomouckého kraje rychle mizí díky dražbám

V Olomouckém kraji mizí autovraky z ulic díky efektivnějším postupům samospráv, které využívají veřejné dražby pro rychlejší odstranění a prodej nepoužívaných vozidel. Proces usnadňuje spolupráce s majiteli a zrychlené vyřizování formalit, zvláště v městech jako Zábřeh, Šumperk nebo Prostějov.


Autovraky mizí z ulic měst v Olomouckém kraji. Samosprávy bojují s odstavenými vozy a urychlují odstraňování, často díky novým postupům a veřejným dražbám, které zrychlují jejich odstranění i prodej.

Zábřeh na Šumpersku: dražby jako klíčový nástroj

V Zábřehu na Šumpersku radnice v posledních týdnech poslaly čtyři výzvy majitelům k odstranění neprovozovaných vozidel. Město se na jaře zbavilo už pěti vraků, které odtáhlo do areálu technických služeb a poté je prodalo v dražbě. Podle vedení města jde o zdlouhavý, ale účinný postup, který pomáhá z prostoru veřejných ploch vymazat vraky a zmenšit jejich dopad na prostředí.

Naučili jsme se veřejné dražby efektivně využívat. Vraky pak neobsazují prostory města už déle než několik měsíců, protože po nějaké době uspořádáme dražbu. Nakonec se prodají třeba za několik tisícovek,“ uvedl starosta ZábřehuFrantišek John (KDU-ČSL).

Problémy pramení hlavně z vraků, které leží na soukromých pozemcích, kde majitel k vozidlu nemá vztah a stroj byl do parcely umístěn bez jeho souhlasu. Nový postup města spočívá v přesunu auta na městskou plochu a řešení s vlastníkem auta, čímž se celý proces výrazně urychluje.

V souvislosti s tím obnovené postupy ukazují, že boj s vraky je průběžný proces a jejich výskyt kolísá podle toho, jak rychle se daří vyřešit právní a majetkové náležitosti.

Šumperk: oddělení pro autovraky a časté odstraňování

Šumperk za poslední tři roky odstranil z ulic 81 vraků. Pro agendu autovraků vzniklo od roku 2024 samostatné oddělení, které je aktivně vyhledává a řeší případy. Jen od začátku letošního roku městu s tímto tématem pomohlo předání 25 vozidel na odbor dopravy a komunálních služeb. Například v Příčné ulici v Šumperku se podařilo odstranit během jednoho měsíce sedm vraků.

Většinu vraků odstraní po upozornění majitelé,“ uvádí ředitel šumperských strážníkůMartin Pelnář. „Když je dohledáme, na jejich spolupráci se velmi spoléháme. Strážníci jim vysvětlují, že řešení je výhodnější a že bezakcií mohou vzniknout náklady na neuhrazené pojištění a úroky.“

V samotném městě šumperská policie vyřešila v uplynulém období i situaci, kdy část vraků bývá na soukromých pozemcích nebo u objektů, které spravuje jiný subjekt než město. Důležité je rychlé zjištění majitele a komunikace k odstranění vozidla.

Prostějov a Přerov: spolupráce se soukromými parkovišti a výzvy

V Prostějově se situace postupně zlepšuje; aktuálně se ve městě pohybuje kolem desítky vraků, které spadají do kategorie problémových vozidel. Městskou policii a odbor správy a údržby města doplňuje spolupráce a monitorování ulic. Zaznamenány byly i vyšší počty výzev k odstranění, a to díky ale i soustavnému dohledání vozidel a rychlejšímu postupování s jejich odstraněním.

V Přerově se z ulic postupně odstraňuje zhruba 51 automobilů mimo provoz. Magistrát zasílá kolem 134 výzev k odstranění a eviduje přibližně 30 vraků, které potřebují vyřešení. Velká část případů spočívá v tom, že majitelé ze zahraničí – např. z Velké Británie – nemají dohledatelný kontakt na vlastníka a vyřízení tak ztěžuje dohledání a následné odstranění.

Olomoucký kraj: Olomouc a Jeseník čelí specifickým výzvám

Odbor dopravy olomouckého magistrátu řeší za pět let více než 580 hlášení o odstavených vozidlech v samotném městě, z ulic se podařilo odstranit více než 356 vozidel. Nyní se řeší zhruba 43 vozidel, jejichž provozovatelé dostali výzvu k odstranění. Největší problém představují vraky, u nichž nebyla vozidla převedena na nového vlastníka nebo kdy je provozovatel těžko dohledatelný. Dále pak legislativní ochrana vlastnického práva a dohledávání majitelů ztěžují odstranění.

V Jeseníku se za posledních pět let podařilo odstranit 61 vraků vozidel. Problémy nastaly zejména po loňské povodni: z celkového počtu odvezených vraků jich přibližně třetinu tvořila ta, která byla zaplavená či následně zjevně poškozená. Městská policie Jesenicka aktuálně řeší dva dlouhodobě odstavené a zjevně nepoužívané vozy, u kterých se nedaří získat kontakt na vlastníka nebo provozovatele, což dál ztěžuje vyrozumění a následné odstranění.

Celkový trend v Olomouckém kraji ukazuje, že samosprávy postupně zrychlují a zpřesňují kroky k odstranění autovraků. I když záznamy dokazují úspěšnost u mnoha případů, zdlouhavá legislativa, dohledání majitelů a komplikace při správě soukromých pozemků zůstávají hlavními výzvami.


Zdroj: REGIONOLOMOUC.CZ