Dopravní podnik Brna navrhuje obnovu kdysi zrušené tramvajové trati k bývalému Zetoru v jednokolejné verzi; s městskou částí začne jednat začátkem 2026. Projekt má zjednodušit povolování a přidat cyklostezku, místní však zůstávají skeptičtí.
Dopravní podnik města Brna znovu otevírá nápad, který před lety v Líšni narazil na odpor místních. Chce obnovit starou tramvajovou trať směrem k bývalému Zetoru, tentokrát ale jako jednokolejnou. Podle podniku by to mohlo usnadnit povolování a zmírnit část výhrad, které dříve plán zastavily.
O záměru má dopravce jednat s městskou částí na začátku roku 2026. Půjde o další pokus, jak využít úsek, který je mimo provoz už od 60. let minulého století a dnes končí u areálu, kde je depozitář s historickými vozidly.
Proč se plán vrací po sedmi letech
Obnova tratě se řešila už v roce 2018. Tehdy šlo o klasickou dvoukolejnou trať a záměr vyvolal protesty části obyvatel. Kritici upozorňovali zejména na to, že by tramvaje jezdily blízko domů a v krátkých intervalech.
Teď dopravní podnik zvolil jiný postup. Jednokolejná varianta má podle něj vycházet ze stopy původní dráhy. Dopravce také uvádí, že trať formálně nikdy nebyla zrušena. Na tom chce stavět: spíše než o novou stavbu by šlo o opravu a obnovení pravidelného provozu.
Jak má jednokolejná varianta vypadat
Nově se počítá s tím, že z prostoru u Zetoru by se směrem k líšeňskému depozitáři jezdilo jen po jedné koleji. Vedle kolejí má vzniknout cyklostezka. Dopravní podnik tvrdí, že v prvních letech by jednokolejné řešení kapacitně postačovalo.
Dotčený úsek navazuje na trať, po které dnes jezdí většina spojů tramvajové linky 10 v úseku mezi Stránskou skálou a centrem.
Rostoucí průmysl a tlak na spojení
Jedním z důvodů obnovení projektu je proměna průmyslového území kolem bývalého Zetoru. V lokalitě v posledních letech přibývají nové haly a areál znovu přitahuje zaměstnance. Lepší spojení žádají i firmy, které tam rozvíjejí své projekty.
Obnovená trať by navíc mohla zjednodušit přesuny historických tramvají z líšeňského depozitáře. V areálu je desítky vozidel, která se do ulic dostávají jen výjimečně, mimo jiné kvůli složité logistice převozu.
Co už se na trati opravovalo
Dopravní podnik už v letech 2024 a 2025 opravoval části trati v tomto směru. Práce si vyžádaly i delší výluky: například od 17. února do konce dubna 2025 tramvaje na Stránskou skálu nejezdily a linku 10 nahradily odklony a náhradní autobusové spoje.
Podle dopravce zbývá velká část prací zejména na rekonstrukci smyčky, na kterou nyní shání zhotovitele.
Odpůrci zůstávají skeptičtí
Část místních, kteří projekt kritizovali už před sedmi lety, zatím nemá podrobnosti. Pochybují ale, že by jednokolejná verze vyřešila zásadní problém: častý provoz tramvají v těsném sousedství zástavby. Zmiňují také, že rozvoj, jímž se dříve argumentovalo, probíhá pomaleji, a že nejdřív by podle nich měly vzniknout nové studie.
Zatím není jasné, kdy by se jednokolejná trať mohla začít stavět ani kolik by úpravy stály. Dopravní podnik teď otevírá první kolo jednání a bude hledat shodu s městskou částí i dalšími aktéry v území.
Další informace o projektech a výlukách zveřejňuje Dopravní podnik města Brna. Informace k technickým sbírkám a muzeu jsou na webu Technického muzea v Brně.
Zdroj: REGIONBRNO.CZ

