České firmy jsou připraveny podílet se na budování vysokorychlostních železnic v Česku. Třinecké železárny, Bonatrans a další společnosti již úspěšně dodávají komponenty na světové trhy, kde přispívají k provozu rychlovlaků dosahujících vysokých rychlostí.
Vysokorychlostní železnice nejsou jen vizí budoucnosti pro Českou republiku, ale také příležitostí pro místní firmy, které již dnes spolupracují s globálními výrobci rychlovlaků. „Český průmysl spolupracuje s nejvýznamnějšími výrobci rychlovlaků a dodává na nejnáročnější trhy,“ uvedla Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu ČR (ACRI). „Máme know-how a kapacity, které jsme připraveni využít při rozvoji vysokorychlostních tratí v České republice.“
Jednou z firem, která by se mohla do výstavby vysokorychlostních tratí zapojit, jsou Třinecké železárny. Ty patří mezi největší výrobce kolejnic v Evropě a již dodávají své produkty na světové trhy. „Dodáváme více než třicet kolejnicových profilů a kompletní železniční příslušenství podle evropských, amerických a dalších světových norem,“ vysvětlila Petra Macková Jurásková, mluvčí Třineckých železáren. Kolejnice z Třince už dnes slouží na evropských vysokorychlostních tratích, včetně těch německých, kde jezdí vlaky rychlostí přesahující 200 km/h.
Další významnou firmou, která může těžit z plánované výstavby vysokorychlostní železnice, je ostravská Vagonka společnosti Škoda Group. I když Škoda Group sama vysokorychlostní vlaky nevyrábí, její ostravský závod se podílí na výrobě vagonů pro soupravy ComfortJet, které mohou dosáhnout rychlosti až 230 km/h. „Spolupracujeme se Siemens Mobility a dodáváme kompletní trakční výzbroje pro vlaky, které překračují rychlosti 250 km/h,“ řekl Jan Švehla, mluvčí společnosti Škoda Group.
Podíl českých firem na mezinárodních projektech však nekončí u kolejnic a vagonů. Společnost Borcad z kraje dodává sedačky pro první třídu rychlovlaků v Saúdské Arábii, zatímco bohumínský Bonatrans je předním výrobcem dvojkolí pro vlaky po celé Evropě, včetně rychlovlaků ICE a TGV. „V oblasti vysokých rychlostí máme zkušenosti od poloviny 70. let,“ přiblížil Marcel Ujfaluši, mluvčí společnosti Bonatrans Group, která spolupracuje s výrobci, jako jsou Siemens, Alstom či Talgo.
I když jsou firmy z kraje na zapojení do stavby vysokorychlostních tratí připraveny, samotná výstavba je stále ve fázi příprav. V červnu proběhlo veřejné projednání studií, a tak na skutečné zakázky budou muset firmy ještě chvíli počkat.