VYSOČINA

Vysočina: Ocenění za digitální gramotnost a IT bezpečnost dětem!

Kraj Vysočina vyhlásil výsledky soutěží zaměřených na digitální gramotnost a IT bezpečnost dětí. Soutěže byly Kvíz projektu KPBI a kreativní soutěž na téma dezinformací. Vysočina hraje klíčovou roli v prevenci kyberkriminality.


Kraj Vysočina nedávno oznámil výsledky dvou soutěží zaměřených na podporu digitální gramotnosti a IT bezpečnosti mezi dětmi a mládeží. Jednalo se o Kvíz projektu Kraje pro bezpečný internet (KPBI) a kreativní soutěž s názvem „Jak nás ovlivňují dezinformace?“ Krajský radní pro IT, Jiří Běhounek, předával ocenění ve spolupráci s partnery soutěže.

Projekt KPBI je iniciativou všech čtrnácti krajů České republiky a zaměřuje se na prevenci kyberkriminality a podporu kyberbezpečnosti. Vedoucí roli v tomto projektu hraje Kraj Vysočina a tento projekt je realizován pod záštitou Asociace krajů ČR. Mezi partnery soutěžního kvízu patří společnosti Microsoft a Gordic. Cílem soutěže je ověření znalostí žáků a studentů v oblasti kyberbezpečnosti.

Soutěž probíhala od října 2024 do února 2025 a byla zakončena krajským finálem Kvízu PLUS v dubnu 2025, jehož se zúčastnilo přibližně 63 000 žáků z celé ČR, z toho více než 4 000 z Kraje Vysočina. Každý kraj vybral dva úspěšné žáky z první a druhé stupně základních škol a také středních škol. Mezi oceněné v Kvízu PLUS patří Matyáš Zezulka, úspěšný student ze Střední průmyslové školy Jihlava, který postoupil do celostátního finále konaného 9. června 2025 v Praze.

V rámci soutěže byly uděleny i ceny partnerskými společnostmi Microsoft a Gordic. Vítězi v kategorii základních a středních škol získali cenné ocenění a dalším byla udělena finanční podpora od Kraje Vysočina. V soutěži škol se Základní škola Okříšky a Gymnázium Otokara Březiny staly vítězi svých kategorií a obdržely finanční dary ve výši 12 500 Kč.

Kreativní soutěž na téma dezinformací zaznamenala zapojení 290 soutěžících s 143 soutěžními pracemi. I tento čtrnáctý ročník potvrdil vysoký zájem a kvalitu zapojených prací. Soutěžící měli za úkol vytvořit materiály jako videa, plakáty, komiksy či deskové hry zaměřené na mediální gramotnost. Také zde byla kategorie pro pedagogy, kteří se zabývali přípravou výukových materiálů.

Hodnocení soutěžních prací provedla porota složená z odborníků krajské pracovní skupiny pro elektronickou bezpečnost. Vítězné školy obdržely opět finanční dary, přičemž vítěznými školami se staly ZŠ Nové Město na Moravě a Biskupské gymnázium Žďár nad Sázavou. Mezi vítězné práce patří například desková hra 'Dezinformační síť' vytvořená studenty Gymnázia a Obchodní akademie Pelhřimov.