
V roce 2031 má být dokončen Vnější obchvat Prahy. Chybějící části obdržely kladné EIA posudky. ŘSD plánuje zahájení staveb v roce 2027. Starostové se obávají nárůstu hluku, ale doufají v přijatá opatření. Debatuje se o variantách vedení silnice. Stavba úseku 511 již začala, přinese odlehčení dopravy.
Po více než padesáti letech od zahájení stavby by měl v roce 2031 být celý Vnější obchvat Prahy doopravdy dokončen. Všechny chybějící části už mají kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA) od ministerstva životního prostředí České republiky. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje zahájit stavbu těchto úseků v roce 2027.
Starostové obcí a městských částí, kterých se obchvat dotýká, ale vyjadřují obavy z možného nárůstu hluku. Přesto doufají, že zmírnění dopadů přispějí přijatá opatření. Na konci loňského roku získal kladné stanovisko EIA úsek mezi Ruzyní a Březiněvsí. V lednu tohoto roku dostala zelenou i poslední chybějící část mezi Březiněvsí a Satalicemi, jež propojí dálnice D10 a D8. Mluvčí projektu, Martin Opatrný, tvrdí, že dokončení severovýchodní části obchvatu je reálné do roku 2031.
Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT ale naznačuje, že se může stihnout až po tomto datu. 'Teprve začala stavba u úseku 511 (D1 – Běchovice) a úsek 520 má nyní pouze EIA. Zatím nechybí jen územní a stavební povolení,' uvedl Lokaj pro MF DNES.
Pro úsek Březiněves – Satalice se letos plánuje výběr zhotovitele projektové dokumentace, s geotechnickým průzkumem se začne na přelomu roku. Zatím není rozhodnuto, zda silnice povede tunely nebo na povrchu. Kladné stanovisko EIA získaly oba možné způsoby. 'Zpracovává se komplexní hodnocení, které určí, která varianta je vhodnější z hlediska dopadů na životní prostředí, technického provedení a nákladové efektivity,' uvedl Opatrný. Hloubková varianta je odhadována na 17 miliard korun, tunelová by byla více než dvojnásobně dražší.
Část nazývaná 520 končí mimoúrovňovou křižovatkou u Satalic, což zneklidňuje zejména tamní občany a vedení městské části. 'Křižovatka je velká; požadujeme, aby byla dále od města. Jinak budeme trvat na protihlukových opatřeních,' říká starostka MČ Praha-Satalice Milada Voborská. Naopak starosta Březiněvsi Jiří Haramul v dostavbě vidí pozitivum pro svou obec.
ŘSD loni v prosinci zahájilo stavbu úseku 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Očekává se, že první automobily zde pojedou v roce 2027. Tento úsek má ulevit například Praze 10 a Praze 4 či Uhříněvsi.
Zejména se však počítá s eliminací tranzitu ze Spořilovské. 'Tam jsou lidé doslova otroky dopravy,' dodává Opatrný. Největší dopravní problémy zaznamenává Jižní spojka, kudy projíždějí kamiony. 'Realizace obchvatu pomůže odlehčit dopravní zatížení,' doplňuje radní Prahy 4 Jaroslav Míth.
Na realizaci obchvatu čekají s velkou nadějí také v okolí Uhříněvsi. Mluvčí městské části Jan Konopásek vysvětluje, že by se tím zklidnila doprava a zlepšilo by se parkování či zvýšila bezpečnost pro chodce a cyklisty. Dopravní situace je nyní podle Konopáska nejhorší v ulici Přátelství.