PRAHA

UNESCO: Oprava mostu na Výtoni, ne náhrada

Poradní mise UNESCO doporučila rekonstrukci železničního mostu na Výtoni, namísto jeho nahrazení. Zdůraznila zachování historické hodnoty, s novou třetí kolejí jižně.


Poradní mise Centra světového dědictví UNESCO a ICOMOS, které v prosinci loňského roku návštívilo Prahu, vydalo doporučení ohledně železničního mostu na Výtoni. Tento historický most, jehož rekonstrukce, namísto nahrazení, byla v zprávě doporučena, se ocitl v centru diskusí mezi Správou železnic (SŽ) a několika zainteresovanými stranami, včetně místních spolků a památkářů.

Ministerstvo kultury uvedlo, že zpráva mise konstatuje potřebu rekonstrukce, s důrazem na zachování historické hodnoty a minimální výměnu oceli. Mluvčí SŽ, Nela Eberl Friebová, informovala, že se organizace seznamuje s výsledky této zprávy.

Ministr dopravy Martin Kupka pro ČTK sdělil, že další postup bude určen až po dokončení posouzení dopadů projektu na historické dědictví (HIA), které se očekává do konce července letošního roku. Podle zprávy ministerstva kultury je renovace stávajícího mostu optimální volbou, bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska, krátkodobá nebo dlouhodobá.

S ohledem na kapacitní potřeby, SŽ a hlavní město Praha plánují přidání třetí koleje. Zpráva doporučuje, aby tato kolej byla umístěna na nový most, jižně od historického mostu. Také poukazuje na neúčinnost návrhu přesunout most na jiné místo podél řeky, což by znamenalo ztrátu jeho původní funkce v pražském panoramatu.

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu spolu se zahraničními odborníky nabízí alternativní řešení opravy, které by mohlo přinést nižší náklady a minimální omezení provozu, přičemž by prodloužila životnost mostu o dalších 100 let. Diskutovalo se i o umístění nové vlakové zastávky na Výtoni s doporučením, aby její umístění bylo předmětem dalšího průzkumu.

Vyjádření Nadačního fondu Vyšehradský most a dalších iniciativ, které podporují zachování mostu, odráží obavu z možného vyřazení Prahy z prestižního seznamu UNESCO. Zastánci obnovy mostu včetně prezidenta Českého národního komitétu ICOMOS Martina Horáčka zdůrazňují, že respektování doporučení UNESCO je nezbytné pro ochranu Historického centra Prahy. Ignorování doporučení by mohlo vést k jeho zařazení na seznam ohrožených památek.

Původní železniční most na Výtoni byl zprovozněn roku 1872 a současný most, který klenby Vltavu, je považován za významnou technickou kulturní památku. Vzhledem k jeho špatnému stavu a uzavření velkých částí pro vlakový provoz se objevuje naléhavá potřeba rozhodnutí o jeho osudu.